ארכיון סיפורים שפורסמו בחודש November 2002

השתלת פנים? מישהו?

Friday, 29 בNovember 2002

הסרט ”עימות חזיתי“ הוא סרט ”איט טוב/איש רע“ קלאסי, אבל עם רעיון מקורי: השוטר המצליח, נכנס לנעליו (או יותר מדוייק, לפרצופו גופו בגדיו נעליו וכ‘ו) של הפושע, כדי להוציא מאחיו שבכלא מידע לגבי מיקומה של פצצה מסוכנת המוכמנת במקום בלתי ידוע.
הטכנולוגיה המוצגת בסרט מוצגת כטכנולוגיה של מדע בדיוני, כאשר החלפת הפנים בין הגיבורים היא החלק העקרי והמדהים ביותר בטכנולוגיה הבדיונית הזו. אך לא עוד. (more…)

קוצר ראיה ותיקון חלקי

Monday, 25 בNovember 2002

קוצר ראיה הוא ליקוי ראייתי, שנובע מריכוז קרני האור ממקור מרוחק לפני שהוא מגיע לרשתית, וכתוצאה מכך, מקור מרוחק יראה מטושטש. במשך הגדילה, עצמת הבעיה יכולה להשתנות, מאחר והרשתית גדלה גם כן, ולכן יכולה (וניתן להבחין בכך) גם להתארך ולהתרחק עוד יותר מעדשה.

במשך שנים רבות, סברו רבים מבעלי המקצוע העוסקים בתיקון ראיה, שדרך למנוע את התופעה היא תיקון חלקי. (more…)

מדידת זמן ושעונים אטומיים

Thursday, 21 בNovember 2002

מדידת הזמן היא צורת המדידה הכי מדוייקת הקיימת כיום (בעלת השגיאה הקטנה ביותר, יחסית לגודלה). אפילו שעון היד, שכולנו משתמשים בו, סוטה בשניה אחת כל חודש. כלומר עבור חודש של כ-30 יום (2,592,000 שניות) תהיה סטיה של כשניה אחת. השוואה לאורכים, תגלה לנו שאם היינו משתמשים בסרגל עם רמת דיוק דומה, סרגל בעל אורך של מעל שני קילומטר וחצי ”יפספס“ בפחות ממילימטר.

מדידת זמן מדוייקת מאפשרת דברים רבים: מתקשורת במהירויות גבוהות, תזמון מנועים מתוחכמים ועד לתיזמון מדוייק שמקל על מיקום לויינים בחלל ומאפשר לנווט על הקרקע. אבל כאן אנו כבר נכנסים לתחום בו מדידת הזמן צריכה להיות הרבה יותר מדוייקת משעון היד שלנו, וככל שמדוייק יותר, טוב יותר. (more…)

לפעמים כן מקשיבים למדענים

Thursday, 21 בNovember 2002

לפני 30 שנה, הזהירו סייסמולוגים בארה“ב שהתוואי המתוכנן של פרוייקט צינור נפט באלסקה עובר מעל שבר, והסיכוי גבוה שהצינור יצטרך לעמוד ברעידה גדולה הרבה יותר ממה שהמהנדסים תכננו בתוכנית המקורית. לאחר מאבקים רבים, הצליחו הסייסמולוגים לכפות את דעתם על מתכנני הצינור, למרות שהוודאות של ההנחות, באותו הזמן, היו בעיתיות הרבה יותר מהיום (מה שעלה ממון למתכננים כמובן, ולכן התנגדו לכך).

בשבוע שעבר, התרחשה רעידת אדמה בעוצמה של 7.9 בסולם ריכטר, במיקום שעובר בו הצינור. חלקים קטנים במערכת התמיכה של הצינור כשלו, אך הצינור לא נסדק, ובכך נמנע אסון אקולוגי כבד. עצירת אספקת נפט דרך הצינור ,אם היתה מתארכת מעבר לשלש השעות שבה ההזרמה הופסקה, היתה יכלה לגרום לנזקים כלכליים כבדים גם כן.

מעניין מה היה קורה בארץ במצב דומה…

מקור המידע: Science Vol. 298 p.1316

הסינים מתקרבים לשיגור אדם לחלל

Thursday, 14 בNovember 2002

ב-1 לינואר 2003 צפוי שיגור נוסף (רביעי) של השנזו הסיני, כך נקבע בימים האחרונים. אם השיגור יצליח, סביר להניח שבקרוב יהיה שיגור של אדם חי. אמנם לא נקבע תאריך (או לפחות לא פורסם שנקבע תאריך) אבל ישנם כבר 14 אנשים שעברו אימונים בשנזו, ומהם, סביר להניח, יבחר (או יבחרו) האסטרונאוטים סינים. השיגור הקרוב יכלול את כל המרכיבים שיכללו ברכב שישוגר לבסוף, כולל כל מערכות קיום החיים הנדרשות כדי לתמוך במשימה, ולמעשה יהווה מעין ”חזרה גנרלית“ לשיגור (more…)

הלייזר, בקצרה.

Wednesday, 06 בNovember 2002

ההודעה נכתבה במקור כתשובה לשאלה בפורום מדע, טכנולוגיה וטבע בפרש (more…)