בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » מגיני הארץ - כתבה שניה

מגיני הארץ - כתבה שניה

מאת גל ברק

לאור הזמן שעבר, החלטתי לפתוח הודעה חדשה למידע נוסף בנושא, שנבעה משאלות ששאלו הגולשים, וכאלו שהעלתי בעצמי. (ההודעה המקורית: נמצאת כאן)
רוב המידע הכלול כאן התקבל ממרכז הידע בישראל, עליו כתבתי באשכול הקודם, ומאנשי המרכז המקביל ביפן.

קודם כל: השלמה למה שכתבתי קודם. על פרט מסויים לא ידעתי לכתוב בפעם הראשונה, והדבר נראה לי נחוץ: כמה אסטרואידים באמת מצפים לגלות? ובכן, מתברר שהרבה יותר ממה שחשבתי…
טלסקופים רובוטיים, הזהים לזה שיותקן בקרוב במצפה רמון (טלסקופ עליו כתבתי באשכול הקודם) כבר נמצאים בשימוש. אחד המשתמשים בהם הוא אסטרונום אמריקני בשם יאנג, אשר תוך שימוש בארבעה טלסקופים דומים, מצליח לגלות עשרות רבות של אסטרואידים חדשים מדי חודש.

הטלסקופ האמור

בישראל מקווים להגיע להספק דומה לאחר השקעת זמן דומה לשלו (כשנתיים).
כפי שכבר כתבתי באשכול הקודם, אגב, כבר בוצעה תגלית של אסטרואיד חדש ע“י הצוות בישראל.

לשאלתו של skullwarrior, לגבי מספר האסטרונומים החובבים: עפ“י ד“ר נח ברוש, העומד בראש מרכז הידע, קיימים עשרות חובבי אסטרונומיה להם טלסקופים המתאימים לתצפיות מהסוג המדובר, והמרכז הישראלי הזמין את כל המעוניינים להשתתף. כמה באמת ישתתפו במאמץ? אני מתאר לעצמי שמי שאוהב אסטרונומיה, לא יגביל את עצמו דווקא לתמונות מסוג מסויים, וינסה, לפחות, גם את זה… אז אני מרשה לעצמי לנחש שיהיו אסטרונומים חובבים שידווחו על תצפיות כאלו… ואולי גם יגלו עצמים חדשים… (ואגב, יוכלו לבחור את שמם של האסטרואידים :) ) אבל את התשובה האמיתית נדע רק בעתיד.

אבל לא רק אסטרונומים חובבים יזכו לנסות לגלות (וכנראה גם לבחור בשמם של האסטרואידים שגילו) : מרכז מגיני-החלל שב-Bisei ביפן מקדם תוכנית חינוכית, בה יוכלו גם אחרים להשתתף בחיפוש. דרך האינטרנט, משתתפים יוכלו לקבל תמונות של איזורי שמים, בדומה לתמונה הבאה הלקוחה מהאתר הישראלי, שמראה מעין אנימציה, המורכבת ממספר תצפיות על אותה נקודה (כמובן, המקור בלי הסמן עם הקוים הכחולים :) ).

האסטרואיד הראשון שגילה המרכז הישראלי

אם השמיים נראים אותו דבר בכל התמונות… אין שם כלום… (או לפחות, לא ניתן לגלות שם גוף קרוב ארץ). אם, לעומת זאת, כפי הנראה בתמונה הזו, משהו זז… אותם המתנדבים יסמנו את התמונה, שתבדק מאוחר יותר ע“י מדעני המרכז היפני, ונתוניה יועברו לבדיקה (בין היתר כדי לראות האם מדובר בגוף קרוב-ארץ חדש, או כזה שכבר יודעים עליו. אך גם כדי להוסיף מידע על גופים קיימים). אם הגוף יהיה גוף שלא היה ידוע עליו קודם, עפ“י תכנון המרכז ביפן (אם כי, הם עדיין במו“מ עם איגוד האסטרונומיה הבינ“ל) אותו אדם שיגלה את האסטרואיד יזכה לנקוב בשמו של האסטרואיד החדש (על שמו/שמה, על שם חברתו/חברו, הוריו, מכריו, חבריו ו… טוב, הבנתם את הנקודה :) ). התוכנית הזו תופעל בצורה ניסויית כבר מהקיץ הקרוב, ומתוכננת להכנס לתנופה מלאה בסביבות הסתיו.
התמונה שאתם רואים למעלה, אגב, היא של האסטרואיד החדש הראשון שנתגלה במרכז בישראל.

תודה לד“ר נח ברוש ולצוות מרכז הידע.

אתר מגיני הארץ הישראלי: http://spaceguard.tau.ac.il

(מקור שתי התמונות הוא אתר המרכז בישראל. התמונה הראשונה מתוך המצגת של דוד פולישוק, עבור כנס בנושא שנערך ב-13 לאפריל.)

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.