בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » פריצת הדרך של השנה עפ“י Science, וגם כמה תחזיות לעתיד

פריצת הדרך של השנה עפ“י Science, וגם כמה תחזיות לעתיד

מאת גל ברק

עם התקרבות השנה האזרחית החדשה, מתחילים הסיכומים של השנה האחרונה.
בשבועון Science דירגו את 10 פריצות הדרך של השנה האחרונה, בדקו את התחזיות של השנה הקודמת, וגם העזו ומנסים לחזות את תחומי ההתקדמות העיקריים למעקב בשנה הקרובה.

במקום הראשון בין הגילויים: התגליות מהמאדים. בשנה האחרונה נחתו על המאדים שתי החלליות ”אופרטיוניטי“ ו“ספיריט“, כשהן מלוות בלווינים במסלול, והראו שמאדים לא היה צחיח ושומם תמיד, אלא שבמשך תקופה משמעותית היו בו מים נוזליים, והתנאים בו התאימו להווצרות חיים.
על הגילוי הראשון בנושא, כתבתי כאן במרץ. מאז ועד היום, שתי החלליות ממשיכות לעבוד ולגלות תגליות חדשות, והיד עוד נטויה.

בין תשעת הנושאים האחרים עליהם מצביעים ב-Science, מקבל מקום שני גילוי ה- Homo floresiensis: דמוי אדם שהתפתח במקביל לאדם המודרני, וחי בבידוד גיאוגרפי, אך באותה תקופת זמן עם האדם המודרני. גם שיבוט האדם הראשון (לצרכי יצירת תאי גזע) זכה למקום מכובד, המקום השלישי. נושאים נוספים שזכו להכלל הרשימה הם הגילויים החדשים בנושאי החומר המעובה, על ה-“Junk DNA“ (שמתברר שהוא לא לגמרי Junk), גילוי זוג פולסארים, תיעוד הדלדלות מיני בעלי החיים על הפלנטה, מחקרים על המים, על חיידקים במעבה האדמה ועל השימוש בחומרים הגנטיים שבמים, על מנת ללמוד על מה שחי בהם.

האם התקיימו התחזיות מהשנה הקודמת?

יחד עם דירוג התגליות הגדולות של השנה, עוברים ב- Science על תחזיותיהם מסוף השנה הקודמת. הם נוקטים בזהירות מסויימת, וקוראים לזה ”תחומים שכדאי לשים לב אליהם“ (areas to watch):
ב- Science ציפו לתגליות מעניינות משלשת החלליות שהיו אמורות להגיע למאדים. אמנם הן הגיעו כולן, אך אחת, ה- Beagle 2, של סוכנות החלל האירופאית, לא שרדה את הנחיתה. למרות זאת, הגילויים היו לא פחות מרעישים מכפי שציפו, כפי שברור מהבחירה בתגליות הללו כתגליות השנה.

תחזית אחרת, שהתגשמה בחלקה, היא התקדמות בנושא של הגישה החופשית למאמרים מדעיים.
רוב כתבי העת המדעיים מתקיימים ממנויים, כך שהמחקרים, שחלקם ממומנים ע“י מענקים ממשלתיים, אינם פתוחים בחינם לעיון הציבור המממן אותם. במשך השנה האחרונה התגברה המגמה של יצירת כתבי עת פתוחים (ממומנים ע“י תרומות או החוקרים) ומוציאים לאור שונים, משחררים יותר ויותר מידע בחינם. ל-NIH האמריקאי, אגב, יש כוונה לחייב את כל מקבלי המלגות ממנו, לפרסם את המחקרים רק בכתבי עת שיאפשרו פרסום המחקר באופן חופשי, חצי שנה לאחר הפרסום הראשוני.

לעומת זאת, ניבוי אחר לא כ“כ הצליח: החשד שקיימים חוקים קוונטיים חדשים ולא מוכרים, שעלה בעקבות ניסוי מסויים ב- 2003 לא התאמת. מצד שני גם לא הופרך לחלוטין (אם כי, הסיכויים שהדבר נכון קטנו).

בנוסף, תחזיות אחרות שהתגשמו הם: הפניית משאבים רבים נוספים למחקר הגנה ביולוגית (נכון, לא תעלומה גדול), כמויות גדולות של מידע גנטי שפורסם ברבים, ומחקר רב יותר על המערכת האקולוגית התת קרקעית.

ולמה צריך לצפות בשנה הבאה?

הימור אחד של הכותבים, הוא התפתחויות משמעותיות בתחום הטיפול התרופתי בהשמנה: הם מזכירים כי כיום קיימו כ 100 תרופות ברמות שונות של פיתוח, ויש סיכוי לא קטן שבשנה הקרובה נראה סוף-סוף את ”כדור ההרזיה“. נושא אחר שראוי לתשומת לב, אם כי עדיין לא ברור עד כמה הוא יועיל, בשלב הפיתוח הראשוני, הוא המיפוי הגנטי של קבוצות אוכלוסיה מסויימות, כדי לנסות לבדוק מהם החלקים הדומים והשונים בגנטיקה שלהם ושלנו. בשלב מסויים בעתיד, אויל ניתן יהיה להשתמש בידע כדי ליצור תרופות מותאמות אישית… אבל זה כנראה כבר לא עניין לשנה הקרובה. כמו כן, צופים ב- Science שהרגולציה בתחום ה“ננו“ תשתפר: במקום גופים רבים שאינם מתואמים, הם מעריכים שיתפתח התיאום, ולכן גם תשתפר הבטיחות בתחום.

נושאים אחרים הראויים לתשומת לב, עפ“י Science: תחום בביולוגיה הקשור להרס תאים לצורך שימוש בחומרים שמהם הם מורכבים, התקדמות משמעותית בהקמתה של רשות מחקר אירופאית, ותוצאות מהחללית קסיני-הויגנט משבתאי.

אם תחזיות אלו באמת יתגשמו, אני מניח שנבדוק בסוף השנה הבאה :)

מקורות:
Science, Vol. 302, p. 2040
Science, Vol. 306, p. 2001
Science, Vol. 306, p. 2010-2017

תגובה אחת לסיפור ”פריצת הדרך של השנה עפ“י Science, וגם כמה תחזיות לעתיד“

  1. מאת בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » ארכיון » פריצת הדרך של השנה עפ"י Science, וגם כמה תחזיות לעתיד:

    […] בניגוד לתחזית מהשנה הקודמת (כתבתי עליה כאן), לא יצאו עדיין תרופות נגד השמנה לשוק. אולם, כך כותבים ב- Science, ישנן עוד תרופות בצנרת, ויש לא מעט השקעה בתחום כדי לקדם את העניין. לעומת תרופות אלו, יצירת מפה ראשונית של הבדלים הגנטיים בין בני אדם כן הושלמה. המפה הזו מאפשרת להחליף במקרים רבים את הבחינה הגנטית הישירה, בחיפוש מחשב. גישה שהאיצה באופן מדהים את המחקר הגנטי בחודשים האחרונים. […]