בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » NASA: מצאנו סלע שהיה ספוג בעבר במים במאדים

NASA: מצאנו סלע שהיה ספוג בעבר במים במאדים

מאת גל ברק

מטרה עיקרית של רצף החלליות שהגיעו (או ניסו להגיע) למאדים, היתה מציאת עדויות למים נוזליים, בעבר, על הפלנטה האדומה. מדעני סוכנות החלל הכריזו במסיבת עתונאים, כי מצאו סלע אשר היה ספוג במים, לתקופה מסויימת, ובאותה התקופה התנאים אף התאימו בצורה טובה ליצירת חיים.

מספר עדויות, חלקן כימיות, חלקן קשורות לצורתו של הסלע, תרמו למסקנת החוקרים, שהסלע, המכונה El Capitan היה ספוג במים במשך תקופה מסויימת, והמים גרמו לשינויו.

עדות ראשונה: שקעים בסלע

בסלעים שונים, כולל בסלעים שנוצרו בפעילות וולקנית, נוצרות בועות של אויר, או חללים וחורים אחרים. צילום של ה- El Capitan , גילה כי גם בסלע זה ניתן לזהות חללים, אולם לדעת המדענים, פיזור וצורת החללים מעידים דווקא על כך שאלו לא נוצרו בזמן שהסלע נוצר. לדעתם, החורים יכלו להווצר על ידי שחיקה ברוח, אך יותר סביר שנוצרו על ידי התמוססות של גבישי מינרלים שמילאו אותם בעבר. במסיבת העתונאים אף ציין פרופסור ג‘ון גרוצינגר, גיאולוג בצוות החוקרים, כי צורתם של החללים תואמת, במידה מסויימת, למינרל המצוי בכדור הארץ: גבס.

מהן ה“אוכמניות“?

כבר בתחילת הצילומים והניתוח של התמונות על המאדים, התגלה מאפיין בולט בצילומים רבים: כדוריות אפורות קטנות, בגודל של אוכמניות, שטיבן אינו ברור. כבר מהשלב הראשון של המשימה, ריכזו מאמצים רבים כדי להבין את מהות הכדוריות הללו, אותם כינו מדעני NASA ”אוכמניות“.

בין ההשערות שעלו, אפשרות מובילה היתה כי ה“אוכמניות“ נוצרו כתוצאה של וולקניזם, למשל על ידי התגבשות טיפות לבה בעודן באויר.
אך בדיקות וניתוחים מקיפים אשר בוצעו עליהן, גילו כי בוודאות גבוהה, אלו נוצרו בתוך הסלע, כשהוא כבר היה קיים.
עם עליית המליחות, כך על פי מדעני סוכנות החלל האמריקאית, אותם החומרים, המרכיבים את הכדוריות, התחילו להתגבש באיטיות מסביב לגרעין כלשהו, עד שמילאו את החללים שנוצרו בצורה שהוזכרה קודם. ה“אוכמניות“ למעשה קיבלו את הצורה של החללים בסלע.

גם הכימיה מצביעה על מים

הניתוח הכימי שנערך לסלע, אמנם לא מגלה מולקולות מים, אולם גם הוא מתווסף למסכת הראיות התומכות בהשערת המדענים. ניתוח המינרלים בסלע, גילה כי קיים לפחות מינרל אחד, Jarosite ,שליצירתו נדרשים מים נוזליים.

בנוסף, הניתוח הכימי גילה כמויות גבוהות של גופרית, עד פי 5 מהמצוי בקרקע המאדים, גופרית שמקורה כנראה במלחים.
לדברי ד“ר בנטון קלארק, חבר בצוות המדענים, הצורה הידועה היחידה שבה ניתן להגיע לריכוז הגופרות שנמצא בסלע, בכדור הארץ, היא על ידי המסתן במים והתאדות איטית של המים. התאדות איטית של מים, יתכן כי היא האחראית על תופעה כימית נוספת שהובחנה בסלע: ככל שמסתכלים על שכבות גבוהות יותר בסלע, הרכב החומרים משתנה.

התופעה בה הרכב חומרים יכל להשתנות בהדרגה, כתלות בגובה, היא תופעה מוכרת לגיאולוגים. סלעים אוופוריטים (מקור השם באנגלית, evaporite, מלשון ”התאדות“) נוצרים בתהליך איטי, כאשר ככל שעובר הזמן, והמים מתאדים, חומרים נוספים, שהיו מסיסים במים קודם לכן, מתחילים להתגבש ולהצטבר מעל השכבות שנוצרו קודם לכן. דבר מסוג זה ניתן לראות במקומות רבים בעולם, כולל בים המלח, בו נוצרים סלעי מלח בצורה זו.

ומה הלאה?

שאלה אחת עיקרית, עליה רצו המדענים לענות: האם הסלע שונה על ידי המים? אכן נענתה. אך שאלה אחרת, לא פחות חשובה, היא האם הסלע נוצר עצמו בתוך סביבה מיימית, או שאולי הסלע היה קבור באדמה באיזור של מי תהום ג

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.