בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » עוד מחקר מראה שיכל להגרם נזק מטלפונים סלולריים - אך האם ההרגלים ישתנו?

עוד מחקר מראה שיכל להגרם נזק מטלפונים סלולריים - אך האם ההרגלים ישתנו?

מאת גל ברק

עד כה הראו מחקרים שונים כי קרינה בתדרים ובעוצמה של טלפונים סלולריים יכולה לחדור למוח, יכולה לחמם את האיזור שלידה, ואף יכולה לפגום בתאים במעבדה. אך אף אחד מהמחקרים לא הוכיח נזק לטווח ארוך.
מסקנתו של מחקר חדש, שנערך במימון האיחוד האירופי ועירב 12 מכוני מחקר, ומידע עליו התפרסם בכתבה של סוכנות הידיעות רוייטרס, היא שלפחות במעבדה קיים נזק מסוג זה. ה-DNA של התא נפגע, והפגיעה אף מועברת לתאים שנוצרים מהתא המקורי.

המחקר עדיין לא עבר את תהליך הבקרה הבלתי-תלוי שנערך לפני פרסום בכתב עת מדעי, כך שלא נבדק בצורה משמעותית לפני הפרסום, ובנוסף צריך להגיד שחלק מהמכונים שהשתתפו בניסוי הגיעו למסקנות שונות במקצת מהאחרים, אך אם הדבר נכון, אלו מסקנות מרחיקות לכת. החוקרים מדגישים כי הפגיעה נצפתה במעבדה בלבד, ולכן המחקר אינו מספיק כדי לדעת בוודאות אם קיימת פגיעה בבני אדם (או בעלי חיים) משימוש שוטף בטלפונים סלולריים. למרות זאת, אני מרשה לעצמי לנחש שאם תעשיית הסלולר לא היתה חזקה כפי שהיא כיום, היינו שומעים התבטאויות גם בקשר למה שהיה יכל לקרות אם תאים בבני אדם היו נפגעים בצורה שהודגמה במחקר (למשל, אזכורים שיש מחלות, כמו סרטן, שיכולות להתפתח כתוצאה מנזק לקוד הגנטי).

עד שיוכיחו או יפריכו את הקשר באופן חד משמעי, ברוייטרס מצטטים המלצות של עורכי המחקר: להשתמש בטלפון קוי כשניתן, ואם אין אפשרות, להשתמש באזניה…

ועכשיו לשאלה הגדולה: מחקרים שהראו השפעות שליליות של קרינה מהסוג ובעוצמה של הקרינה הסלולרית התפרסמו (ועדיין מתפרסמים) חדשות לבקרים. ובכל זאת, התעשיה הסלולרית רק מתחזקת, ומספר הטלפונים עולה.

האם בסופו של דבר יתברר שיש נזק, אבל בבני האדם הוא לא כזה רלוונטי, או שהיינו רואים כבר את התוצאות? או אולי עוד כמה שנים נגלה, כמו עם חברות הטבק, שהמוצר אינו בטוח והפלפולים נועדו רק לדחות את הקץ? האם במקרה כזה נוכל בכלל לנטוש את הסלולרי, או שאולי הפכנו כבר למכורים לקישוריות?

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.