בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » טכנולוגיות הננו מתקרבות אל הישום המעשי

טכנולוגיות הננו מתקרבות אל הישום המעשי

מאת גל ברק

עדיין לא מדובר על אותם ננו-חלקיקים שיוכלו לבנות וליצר את עצמם בעצמם, או שיוכלו לטייל לנו בכלי הדם ולעשות תיקונים, אבל היסודות של הטכנולוגיות האלו כבר מתקרבים ליישום מעשי.
האלקטרוניקה ב-40 השנים האחרונות כמעט ולא השתנתה. לא בוצעה שום פריצת דרך אמיתית, וכל התקדמות, מאז המצאת הטרנזיסטור, היתה כמעט אך ורק מציאת דרכים לשיפור טכנולוגית הסיליקון הקיימת. הבעיה: תוך לא יותר מידי שנים נגיע לקצה גבול היכולת של הטכנולוגיה הזו… כבר עכשיו, ההתקנים הקטנים ביותר, המבוססים על הטכנולוגיה הנוכחית, נמדדים בעובי של עד עשרות אטומים. תוך כמה שנים פשוט לא ניתן יהיה להקטין את ההתקנים האלו עוד יותר…
וכאן מתחילות לצוץ המצאות ורעיונות חדשים שנועדו לעקוף את המגבלות, ומתבססות על גדלים ננומטריים (ננומטר=מליונית המילימטר) בהן לכל אטום יש משמעות (לעומת הטכנולוגיה הנוכחית, בה מתייחסיים לקבוצה של אטומים או אלקטרונים ביחד).

בחברה חדשה בשם ננטרו (Nantero) מקווים להתחיל למכור כבר השנה זכרונות מחשב המבוססים על nanotubes, צינורות פחמן בגדלים אטומיים . בזכרונות הללו, במידה מסויימת בדומה לזכרונות מגנטיים (אם כי, תוך שימוש במטען חשמלי ולא בתכונות מגנטיות) כיוון ה-nanotubes הוא זה ש“ישמור“ על הנתונים האגורים בזכרון. בנוסף, מאחר שמדובר על כיוון פיסי של חומרים, סוג זכרון זה יהיה בלתי נדיף… עוד יתרון.

טכנולוגיה אחת שתלויה בגדלי ה“ננו“ הוא ה-ננו-נקודה Nano-dot. אותם התקנים הין מעין ”כלא“ עבור מספר קטן של אלקטרונים, וכך ניתן להשתמש באלקטרונים בודדים לשם החישוב, לעומת זרמים (מספר רב מאד של אלקטרונים) בהתקנים המקובלים כיום. חברת Evident Technologie רשמה לאחרונה פטנט על שימוש בטכנולוגיה דומה, לצורך שימוש בתחום האופטי, למערכות מיתוג מידע לרשתות…
עוד ישומים, סביר שיופיעו בקרוב…

מקורות:
http://www.boston.com/dailyglobe2/160/business/Nanotube_computer_memory_shows_promise+.shtml

http://www.evidenttech.com/pdf/OpticalSwitchPatent.pdf

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.