בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » לימוד תת הכרתי - דבר פסיבי או אקטיבי?

לימוד תת הכרתי - דבר פסיבי או אקטיבי?

מאת גל ברק

קליטה תת הכרתית היא קליטה של החושים, אך שאינה חזקה מספיק כדי שנבחין בה. לדוגמא, אם לא תחשבו על איבר מסויים בגוף, רוב הסיכויים שלא תשימו לב אליו, אלא אם יקרה משהו מיוחד (כאב או הרגשה אחרת שמושכת את תשומת הלב). זה לא אומר שהחושים שם לא פועלים, אלא שהמוח ”מסנן“ את הדברים הלא חשובים שמגיעים משם, ולא ”מודיע לכם“ באופן הכרתי עליהם. אותו הדבר קורה אפילו בחושים במשתמשים בהם דרך קבע. למשל קולות או רעשים חלשים שמתחת לסף מסויים (במיוחד אם יש רעש חזק יותר בסביבה) לא תשמעו, למרות שהמוח מקבל את האותות. אותו הדבר נכון גם עם הראיה.
נוסיף לכך עובדה מעניינת נוספת: המוח לא רק מעבד את האותות ומחליט ”לזרוק“ אותם או לדווח, אלא שממש נעשה עיבוד מתוחכם של האותות במוח, ולפעמים אותם דברים משפיעים על הלימוד שלנו… לפעמים אלו דברים שמופיעים כאינטואיציה (“בדיוק חשבתי עליך ואז נפגשנו“), לפעמים אלו דברים שיצוצו בזכרון רק לאחר שנת לילה טובה (נכון במיוחד כשמדובר על דברים שההשפעה הרגשית שלהן גבוהה, אבל קל ”לפספס“) ולפעמים בצורות אחרות.

לאור כל הידע הזה נשאלה השאלה האם אותו הלימוד נעשה באופן פסיבי או אקטיבי? כלומר, האם אדם ילמד רק דברים הקשורים למה שהוא מתרכז בהם, גם אם הם מתחת לסף ההכרה (אקטיבי), או שאפשר למשל לשים קלטת עם חומר לימוד בצד ולא להתרכז בה בכלל, ובכ“ז ללמוד (פסיבי)?
מחקר שהתפרסם בגליון Nature האחרון מנסה לענות על שאלה זו. במחקר, בו הושיבו אנשים למשימה של זיהוי אותיות שמופיעות ונעלמות מהר ממסך (שתיים מ-10 אותיות בצבע שונה, אותן היה צריך לזהות), הוסיפו מעין תמונה תת-הכרתית הנעה בכיוון מסויים (לכל אות, כיוון אחר). בחלק השני של הניסוי הוספה התמונה אבל ברמה הגבוהה במקצת מסף ההכרה, ועכשיו נאמר לאנשים לנסות לזהות את התמונה עצמו.
לאנשים היה הרבה יותר קל לזהות את התמונה כאשר היא באה יחד עם האותיות שהיו מרכז המשימה הקודמת, מאשר כשהם באו בפני עצמן.
הערה: פישטתי, אולי יותר מידי, את מהלך הניסוי, לצורך קיצור ההסבר. אם מישהו יבקש, אפרט.
לטענת החוקרים, זוהי עדות לכך שהלמידה לא מתרחשת ”סתם כך“ אלא צריכה להיות איזהי גישה אקטיבית לנושא הלימוד, אפילו כשהוא תת-הכרתי. כלומר, הלימוד התת הכרתי הוא ”תוספת“ המחזקת את הלמידה הרגילה, אך תהליך למידה זה לא בא במקומה.

בתור נושא שנחשב בעבר כ“חוש שישי“ או ”תחושות על טבעיות“, מסקרן ומעניין לשמוע על כל חידוש בנושא… :)

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.