בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » תותבת מוח

תותבת מוח

מאת גל ברק

לא זה עוד לא כאן, אבל ההתקדמות היא מדהימה.
בקרוב יתחילו ניסוים במערכת המיועדת להחליף חלק ממוח (!!!) פגום. הניסויים נמצאים בינתיים בשלב ראשוני ביותר, אבל אני חייב להגיד שאני די נדהמתי כשקראתי על כך.
האיזור המוחלף יהיה היפוקמפוס, איזור המוח האחראי על יצירת זכרונות חדשים. אותו האיזור במוח הוא אחד הפשוטים ושעליו יש את מירב המידע, יחסית לחלקי המוח האחרים. כמובן, בשלב ראשון לא יבחנו את השתל על בני אדם… למעשה אפילו לא על בעל חיים חי. בשלב ראשון ישלבו שתל עם מוח של עכבר מעבדה.

אבל אנחנו בכלל לא יודעים איך המוח עובד… איך אפשר לעשות שתל למוח?

החוקרים, שעובדים על השתל כבר 10 שנים, החליטו לא לנסות להבין איך המוח עובד, אלא פשוט לנסות לחקות את פעולתו…
הם לקחו היפוקמפוס של עכבר, וחתכו אותו לפרוסות קטנות. כדי ליצור סימולציה אמינה של החלקים, ניסו לראות מה התגובה של חלקי המוח האלו למתחים חשמליים. כל פרוסה כזו הופעלה מליוני פעמים עם מתחים חשמליים שונים במקומות שונים, עד שהחוקרים הגיעו למסקנה שיש להם מודל אמין מספיק של ”מה המוח יתן, אם יגורה בצורה מסויימת“. את המודל הזה תיכנתו לתוך שבב סיליקון.

ההשתלה היא למעשה של שתי אלקטרודות, המתחברות במוח ו“עוקפות“ את החלק הפגום (או במקרה של הניסוי, פשוט חלק במוח). האלקטרודות קולטות את המסרים החשמליים המגיעים לחלק זה של המוח, ומחזירות את האותות שהחלק במוח היה מייצר בתגובה (עפ“י המודל שפותח קודם לכן) ובכך אמורות להשלים את החסר.

כמובן, עוד רחוקה הדרך מניסויים בבני אדם. למעשה לא בטוח שקרובה הדרך לניסויים בבעלי חיים אפילו… אבל בתיכנון, אם הניסוי הזה יעבוד, תתקיים סדרת ניסויים שתכלול עכבר מעבדה חי (תוך חצי שנה, אם הניסוי הראשון יעבוד כמו שצריך), וקוף שיאומן לבצע משימות זכרון (לצורך בדיקת תפקוד הזכרון כשהשתל עובד וכבוי). ואחר-כך… מי יודע? :)

מקור: NewScientist

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.