בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » נער בן 15 זיהה את אביו הביולוגי באמצעות בדיקה גנטית ומסדי נתונים באינטרנט

נער בן 15 זיהה את אביו הביולוגי באמצעות בדיקה גנטית ומסדי נתונים באינטרנט

מאת גל ברק

כאשר מדברים על טכנולוגיה ועל פרטיות, אחד הנושאים העולים תדיר הוא השימוש הגובר במאגרי מידע ממוחשבים. הקלות שבה ניתן להשתמש ולהצליב מידע ממאגרים שונים, מאפשרת חשיפת דברים רבים על אדם. מה אם הכח ינתן לממשל שטובת האזרחים אינה בראש מעינייו? מה אותו ממשל יוכל לעשות איתו?
ומה אם הכח הזה ינתן לנער בן 15?

הסיפור הזה מדהים מכל-כך הרבה בחינות שכשהתחלתי לשמוע עליו לראשונה, בפודקאסט של ה- New Scientist , לא היה ברור לי אם מדובר בדבר מציאותי או שהם פשוט מתחילים את הכתבה בתסריט דמיוני – דוגמא לדברים שניתן יהיה לעשות בעתיד.

ובכן, זה אמיתי. נער בן 15 שנולד מתרומת זרע עשה לעצמו בדיקה גנטית, ובאמצעות מסדי נתונים באינטרנט הצליח לזהות את אביו הביולוגי.

עפ“י הכתבה באתר, הנער התחיל את החיפוש בכך ששלח דגימת DNA ל- http://www.familytreedna.com . חברה העוסקת בצד הגנטי של הגנאולוגיה – חקר אילן היוחסין. הדגימות הנשלחות לחברה עוברות השוואה לדגימות שהתקבלו מאחרים, ומושוות בצורה שמאפשרת לזהות אב או אם משותפים בדורות קודמים. לרוב הבדיקה נעשית כדי לקבל מידע על ההיסטוריה הרחוקה, למשל כדי לגלות מהי ארץ המקור שממנה היגרו לאמריקה. הפעם המטרה היתה שונה.

התוצאות שהתקבלו בבדיקה, הראו סיכוי של 50% לכך ששני אנשים נוספים במאגר הם בעלי אותו אב משותף. לשני האנשים, מתברר, היו שמות משפחה דומים.

מידע נוסף שידע הנער הוא תאריך ומקום הלידה של אביו הביולוגי, וכן תואר שאליו למד.
מ- http://www.omnitrace.com רכש רשימה של כל מי שנולד שם באותו היום. רק לאדם אחד היה שם המשפחה אותו הוא חיפש. אביו הביולוגי.

הצלחתו של הנער לחשוף את זהותו של האב הביולוגי מדגימה את היכולת להגיע לפרטים חדשים תוך שימוש במסדי המידע הנגישים לכל, ובעלות פוחתת והולכת. יתרה מזאת, המעשה מדגים את היכולת להסיק על אדם, אפילו כשהוא אינו תורם מידע על עצמו, בעקבות השימוש במידע גנטי.

נושא הבדיקות הגנטיות מעורר מחלוקות ודיוני אתיקה זה זמן רב. כבר קיימים מחקרים מסויימים המצביעים על אפליה על רקע תוצאות של בדיקות גנטיות. זה אמנם לפעמים נראה כמו עתיד רחוק, אבל זה כבר לא רק בתיאוריה.
קיים מספיק מידע נגיש ברשת, כך שלפעמים אפילו נער בן 15 יוכל לשחק בתפקיד ”האח הגדול“.

2 תגובות לסיפור ”נער בן 15 זיהה את אביו הביולוגי באמצעות בדיקה גנטית ומסדי נתונים באינטרנט“

  1. מאת מתן:

    נחמד. זה מזכיר לי:
    ישנו פרוייקט משותף ל ibm ולנשיונל ג‘אוגרפיק העוסק באסיפת גנים של אנשים במטרה לברר מאין כל אחד בא. עד כמה שזכור לי ניתן לשלוח לשם דגימה ולקבל תוצאות.

  2. מאת areh:

    מתן: בשביל לאסוף את הדגימה עליה אתה מדבר צריך קיט שלא נמכר בארץ,כך שזה לא רלוונטי לגבינו.