בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » תאי גזע התפתחו לתאי מוח בחולדה

תאי גזע התפתחו לתאי מוח בחולדה

מאת גל ברק

שבץ מוחי, מצב בו ניזוק כלי דם במוח, יכל לגרום לנזק מוחי בלתי הפיך, שמשפיע בצורה ניכרת על האדם הלוקה בו. מאחר והמוח אינו מסוגל לרפא את עצמו מהנזקים, חוסר שליטה על אברי גוף, בעיות החשיבה, ובעיות המתלוות אליהן יכולות למרר את חייו של אדם, מהרגע שלקה בשבץ ועד מותו.

אחת התקוות לאנשים שנפגעו משבץ, ולחולים במחלות אחרות הגורמות נזק למוח, היא תאי גזע עובריים: תאים שמקורם בעוברים, ואשר עדיין לא קיבלו תפקיד בגוף, ולכן יכולים להפוך לתא מכל סוג אחר.

התקדמות חשובה בתחום זה, שעליה מדווח ב- News@Nature, היא מחקר התבצע לאחרונה, ובו בדקו אם תאים אלו יכולים להפוך לתאי מוח, בתקווה שאלו יוכלו לאפשר למוח להחלים משבץ.
הניסוי התבצע על חולדות, כאשר החוקרים גרמו לשבץ, ולאחר מכן הזריקו למוח החולדות תאי גזע אנושיים רבים, ובדקו אם תהיה לכך השפעה.

מתברר שרוב תאי הגזע, הפכו לתאי מוח באיזורים הפגועים. מעבר לעובדה שהתאים הפכו לתאי גזע, שמו לב החוקרים שהתאים גם הצליחו לזהות את האיזור הפגוע, ובמקרים מסויימים גם נעו מעט לעברו, כנראה לצורך ביצוע התיקון.
עוד לא ברור מה היתה ההשפעה המדוייקת של הפיכת התאים לתאי מוח, אך בעתיד ינסו לבדוק אם הטיפול מתקן נכות, ואח“כ (אם הניסוי יצליח) לעבור לבדיקה על בעלי חיים מתקדמים יותר, בתקווה שבסופו של דבר, ניתן יהיה ליישם את השיטה על בני אדם.

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.