בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » שיבוט וה-DNA של קוקה קולה

שיבוט וה-DNA של קוקה קולה

מאת גל ברק

ראיתם את הפרסומת הזו, של קוקה קולה, שמתייחסת לסקר המותגים של גלובס (קוקה-קולה דורגה ראשונה, בחוזק המותג)?
שמתם לב שכדי להמחיש את האימרה בפרסומת (“זה ב-DNA שלנו“) הם בחרו דווקא במשהו שלא נקבע חד ערכית ע“י ה-DNA (טביעת אצבע)?
אני חושב שהפרסומת הזו מאפיינת במידה לא מועטה את ההבנה של הציבור הרחב בנושא השיבוט וה-DNA באופן כללי.

אחד החברים שלי פנה אלי לא מזמן בשאלה: ”אמרו לי שתאומים זהים חולקים את אותו ה-DNA בדיוק. אני מכיר שני תאומים זהים, שאמנם נראים דומה, אבל באישיות שונים מאד… אז החלטתי להתערב איתו שזה לא נכון. מי צודק?“
ובכן, לצערו של חברי, הוא טעה. לתאומים זהים, אותו ה-DNA.

מצב שבו תאומים זהים נולדים, נוצר כאשר ביצית מופרה מתחלקה (עוד בשלב מאד ראשוני) ותאים (בעלי DNA זהה) נפרדים, שני החלקים הנפרדים (או יותר) יצרו את כל אחד מהתאומים. אז איך זה שתאומים זהים, לא באמת זהים בכל?
ובכן, התשובה לכך היא פשוטה: ה-DNA שלנו, לא קובע את עתידנו או גורלנו. ה-DNA הוא התבנית הבסיסית (תבנית מאד מתוחכמת ומפורטת, אבל רק תבנית) שיוצרת את הפעולות בגוף שלנו. אבל הגוף שלנו לא מתפתח בסביבה שבה לא קורה כלום: דברים שבסביבתינו גם משפיעים עלינו, לא רק גנטיקה.

אם אחד התאומים ילמד מקצוע כלשהו בביה“ס, והתאום השני לא ילמד אותו, בסופו של דבר אחד ידע את אותם הדברים, והשני לא (למרות שה-DNA זהה!). בעתיד אותו התאום יוכל ליישם את הידע ואולי לצבור עוד ”נקודות זכות“ על התאום השני.
זוהי דוגמה פשוטה וברורה להשפעות סביבתיות, אבל השפעות סביבתיות קיימות כל הזמן, מהטמפרטורה שבה אנו נמצאים, למקום המדוייק, לכל מה שהחושים שלנו קולטים, ולכל מה שהחושים לא קולטים אבל משפיע על הגוף. או במלים אחרות: אנחנו כל הזמן מושפעים מהדברים שמתרחשים סביבנו, אפילו אם אנחנו לא מרגישים… ולפעמים עוד הרבה לפני שאנחנו יכולים להרגיש.

טביעת האצבע של תאומים זהים אינה זהה. זאת כמו דברים רבים אחרים, הקשורים לגוף ולנפש. ניסוי מעניין שבוצע לא מזמן, הראה שחתול משובט, נולד עם פרווה בעלת צבע שונה מהחתול המקורי. שיבוט (אם טבעי, כמו בלידת תאומים זהים, או מלאכותי) לא יכל ליצור בעל חיים זהה, פשוט כי לא כל המאפיינים של בעל החיים שמורים ב-DNA.

ה- DNA של האדם הוא תוכנית מורכבת ומדהימה, המפקחת על פעילות ביולוגית מיום ההתעברות ועד המוות, אך היא אינה האדם. חשוב לזכור זאת…

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.