בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » הסכנה בשפעת העופות

הסכנה בשפעת העופות

מאת גל ברק

אחת המחלות המפחידות ביותר את המדענים העוסקים במחלות מדבקות, היא שפעת העופות. מדינות שונות בעולם מתקשות להכחיד את המחלה בשטחן, והזמן הרב בו משתוללת המחלה במדינות לא מועטות מעוררת את החשש שזנים מסוכנים יותר, כאלו שגם יהיו קשים יותר להכחדה, יתפתחו.

אבל למה זה צריך להדאיג אותנו? הרי בני אדם יכולים להדבק מהמחלה רק אם באים במדע ישיר עם בעלי חיים נגועים… וגם אז, זה לא ממש צריך להדאיג, הרי שהזנים המסוכנים יותר התפתחו בעופות והם ”מכירים“ רק את מערכת החיסון של העופות. גם הזנים המתקדמים יותר, כביכול יכולים להיות לא יותר מהמטרד שמהווה רוב התחלואה בשפעת בעולם.

אבל לאחרונה עולה חשש חדש: גם הזנים שמתפתחים בעופות, מתאימים את עצמם יותר ויותר לקבוצת היונקים, אליה משתייך גם האדם.
המחקר, עליו מדווח גם ב- columbia tribune, בוצע על עכברים. אבל מאחר שהעכברים הם יונקים, ניסויים על עכברים הם מודל טוב יחסית להבנה וצפיה בפעולות שיכולות להתרחש גם בגוף האדם. החוקרים ניסו לראות עד כמה העכברים עמידים לזנים שונים של שפעת העופות, ע“י הזרקה של הנגיף לעכברים, וגילו תופעה מדאיגה: כאשר בדקו נגיפים מהזנים החדשים יותר, גילו שהם משפיעים יותר, וקטלניים יותר לעכברים.

כביכול אין סיבה שתהיה הסתגלות של נגיפים שחיים בעופות בלבד, לפגיעה ביונקים. אבל ידוע כי במקומות רבים, בעיקר באסיה, חזירים (שגם הם יונקים) חיים ביחד עם העופות. יתכן שעופות חולים הדביקו את החזירים, והם הדביקו בחזרה עופות אחרים. מאחר שלזנים העמידים יותר למנגנון החיסוני של החזירים יהיה יותר זמן להדביק את העופות, סביר שיותר ויותר עופות יודבקו דווקא בזן המסוכן יותר ליונקים (ולבני האדם).

החשש העיקרי של העוסקים בתחום, הוא אדם שנדבק בשתי מחלות: שפעת העופות ושפעת ”רגילה“ של בני אדם.
במצב כזה, הגנים של שני הזנים עלולים להתערבב, ויוכל להוצר בקלות יחסית זן חדש, שלו תכונות של שני קודמיו: האפשרות לעבור בין בני אדם בקלות (שקיים בוירוסי השפעת המשפיעים עלינו באופן תדיר) והסיכון ללוקים במחלה (משפעת העופות). כאשר נגיפי שפעת העופות נהיים מסוכנים יותר ויותר עם הזמן, שילוב כזה עלול להפוך לבעיה אמיתית.

2 תגובות לסיפור ”הסכנה בשפעת העופות“

  1. מאת עפר סטר:

    היי! יש לי בבית טוקיונים,וקנרי, האם יש חשש שאחד מהם יעביר את המחלה ,וכמובן יעביר אותם לבני האדם(כמובן אלינו)תודה רבה מראש

  2. מאת גל ברק:

    תיאורטית זה אפשרי כמובן.
    אבל צריך לזכור שלפני שציפורים יכולות להעביר את המחלה לבני אדם, הן צריכות להדבק במחלה בעצמן. כאשר בעלי חיים מוגנים מהסביבה (הרי בבית לא ניתן לפגוש ציפורים נודדות חולות ;) ), הסבירות שזה יקרה הוא אפסי.