בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » אילו תחנות כח באמת יותר מסוכנות לסביבה?

אילו תחנות כח באמת יותר מסוכנות לסביבה?

מאת גל ברק

רוב האנשים שנבקש מהם להגיד מה עולה להם בראש אם אומרים להם ”אנרגיה גרעינית“ יגידו שהם חושבים על פסולת גרעינית: רכבות שמעבירות את הפסולת לאורך יבשות, אתרי קבורה (אם אפשר, שיהיו דולפים :) ) ואסונות. במלים אחרות, התדמית של האנרגיה הגרעינית היא של אנרגיה מלוכלכת (מאד!) ובעייתית מאד מבחינה סביבתית.

אבל בעצם למה?
הפסולת שנוצרת לאחר תהליך הביקוע הגרעיני שמתרחש בכורים היא באמת פסולת מאד מסוכנת, וכזו שיכולה להשאר מסוכנת למשך אלפי שנים (ולפעמים גם יותר). אבל למרות כל אלו, שימוש בכורים אטומיים להפקת חשמל הוא אחד המקורות הכי נקיים שיש לנו לאנרגיה . תסתכלו על כמה טונות של פחמן דו-חמצני וחומרים רעילים אחרים משחררים תחנות כח שפועלות על שריפה של דלקים כימיים. עד כמה כדור הארץ נפגע מפיעילותן של אלו. ותשוו לכמויות המזעריות של פסולת גרעינית שנוצרת בייצור אותה כמות של חשמל. כמובן, ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים (קרינת השמש, רוח וכ‘ו) נקיה כמעט לחלוטין, אבל כיום, פיתוח מקורות חדשים כאלו עדיין לא יכולים לספק מעבר לאחוז זניח של תצרוכת החשמל.
גם מבחינת הבטיחות קיים שיפור משמעותי, ועם ההתקדמות הטכנולוגית, כורים גרעיניים נבנים בצורה שתפיק אנרגיה נקיה ובטוחה יותר (ולאורך השנים הם נהיים גם זולים יותר).

ארגונים ירוקים מפגינים בעוז נגד תחנות כח גרעיניות, אבל צריך לזכור שהוויכוח הוא לא אם להקים תחנת כוח גרעינית או לא להקים תחנת כוח גרעינית. הויכוח הוא אם להקים תחנת כח גרעינית או תחנת כח כימית. השאלה היא מה באמת גורם יותר נזק…

2 תגובות לסיפור ”אילו תחנות כח באמת יותר מסוכנות לסביבה?“

  1. מאת ספיר:

    אני רוצה שתענו לי על תשובות ושאלות שבנושא תחנת הכוח אני מאוד
    מתענינת בנושא הזה אני אשמח שתעזרו לי.

    בברכה ספיר

  2. מאת גל ברק:

    אני ממליץ להכנס לפורום מדע, טכנולוגיה וטבע בפרש (http://science.fresh.co.il) ולשאול שם. במסגרת פורום יותר קל לעזור ולענות לשאלות בצורה מפורטת.
    אני ואחרים נשמח לעזור (אם נדע :) )