בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » השתלת פנים: הדבר האמיתי.

השתלת פנים: הדבר האמיתי.

מאת גל ברק

לפני כשנה וחצי, לאחר קריאה של כתבה של ה-BBC בנושא, כתבתי כאן על האפשות שבעתיד הלא רחוק, ניתן יהיה לבצע השתלות פנים שלמות. כיום זה מתחיל להגיע לשלב המעשי.

בכתבת השער של השבועון NewScientist, מגלים לנו כי קבוצה של מדענים אמריקאים, ביקשו אישור לבצע בדיוק את ההליך הזה.
במסמך מפורט, שאורכו 30 עמודים, הם מבקשים את אישור ועדת האתיקה של אוניברסיטת לואיסוויל, בה הם עובדים.

השתלת פנים הוא דבר שנוי במחלוקת.
למחלוקת שקיימת בנוגע להשתלות שאינן מצילות חיים (כגון השתלות ידיים), הנובעת מהצורך להשתמש בתרופות הנוגדות את המערכת החיסונית של הגוף, וסכנת החיים הנובעת מההשתלות הללו (מה גם שהשתלות ”רגילות“ לא תמיד מצליחות), מצטרף הפן הפסיכולוגי והערכי (לפירוט, תוכלו לקרא באשכול הקודם, שקישור אליו ניתן למעלה).

עם אחת הבעיות המוזכרות באותו האשכול: מקבל התרומה עלול להראות בדיוק כמו התורם, דווקא כן ניסו החוקרים להתמודד. ביחד עם מחקרים נוספים שבוצעו בזמן ה“אימונים“ לקראת המשימה, אימונים שכללו החלפת פנים של גופות שנתרמו למדע, בוצע מחקר אשר מנסה לבדוק אם ניתן לזהות את הפנים של התורם, לאחר ההשתלה.
תוצאות המחקר עדיין לא פורסמו, אולם על פי הנאמר לכתב ה- NewScientist לרוב לא ניתן לזהות את התורם. למעשה, מראה המושתל מורכב ממראה הפנים המושתלות, אך תוך השינויים המבניים (למשל, ההבדלים בצורת הגולגולת, או שומן תת עורי) בראשו של המושתל.

למרות זאת, חברי הקבוצה מלואיסוויל מאמינים כי יש אנשים, שפניהם עוותו מלידה, בתאונות, או בצורות אחרות, שהיתרונות של ההשתלה, שתוכל לאפשר להם להיות שוב עם פנים ”נורמליות“, עולה על החסרונות הרפואיים.

המשך (כנראה) יבוא…

תגובה אחת לסיפור ”השתלת פנים: הדבר האמיתי.“

  1. מאת no-nane:

    וואו…. קצת מוזר, לא חושבים?