בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » התפרצות

התפרצות

מאת גל ברק

יום 1 - הנוי, ויטנאם - לאחת ממרפאות בתי החולים בהנוי מגיע אדם עם מה שנראה שפעת קשה. החולה הגיע מהונג-קונג, ובמהלך מסעו התחיל להרגיש לא טוב.

יום 4 - הנוי, ויטנאם - מצבו של החולה מחמיר. החולה מפתח בעיות נשימה קשות.

יום 8 - הנוי, ויטנאם - בארבעת הימים הקודמים ליום זה, מתפתחים תסמינים של המחלה אצל 7 עובדי בית החולים שבאים במגע עם החולה.

יום 14 - הונג קונג, סין - מערכת הבריאות בהונג קונג מכריזה על התפרצות מחלה נשימתית באחד מבתי החולים הציבוריים. עד לשעה 12 בלילה, 50 עובדים מבית החולים עוברים בדיקות. בבדיקות מתגלה ש-23 מהם חולים במחלה הכוללת חום. כולם מאושפזים.
יום 14 - תאילנד - עובד מערכת הבריאות שבא מויטנאם ובא במגע קרוב עם החולה הראשון, מרגיש לא טוב כבר בחזרתו. מיד עם הגיעו לתאילנד מועבר לבידוד בבית חולים.

יום 15 - ארגון הבריאות העולמי - ארגון הבריאות העולמי, שעוקב אחרי המצב באיזור מקרוב כחודש מקודם לכן, בשל מחלות אחרות, מוציא אזהרה ראשונה לציבור. בהודעה מוזכרים המקרים מויטנאם וסין. בנוסף, מוזכרת התפרצות קודמת בסין, שיתכן שהיתה של אותה המחלה. ארגון הבריאות העולמי ממליץ למערכות הבריאות של כל המדינות ליישם שורה של אמצעים קפדניים במקרים של סימפטומים דומים.

יום 16 - הונג קונג, סין - החולה הראשון במחלה שזוהה בויטנאם, נפטר כתוצאה ממחלתו, לאחר שהועבר להונג-קונג.
יום 16 - סינגפור - משרד הבריאות בסינגפור מודיע על שלושה מקרים של המחלה. שלשת החולים הם אנשים שחזרו לאחרונה לסינגפור מהונג-קונג.

יום 18 - הנוי, ויטנאם - עד ליום זה מדווחים 43 מקרים של המחלה. 5 מהחולים צריכים הנשמה. מלבד אחד המקרים (בן של אחד מעובדי מערכת הבריאות), כל החולים באו במגע עם החולה הראשון במחלה.
יום 18 - הונג קונג, סין - עד ליום זה מדווחים 100 מקרים של המחלה. לפחות שניים מהם צריכים הנשמה.
יום 18 - סינגפור - עד ליום זה מדווחים 16 מקרים של המחלה. כל החולים באו במגע קרוב עם שלשת החולים הראשונים בסינגפור, שבאו מהונג-קונג. כל החולים במצב יציב ומטופלים בבידוד.
יום 18 - קנדה - מדיווח לאירגון הבריאות העולמי עולה כי 7 בני משפחה מורחבת נדבקו במחלה. שניים מהם נפטרו. נודע עוד כי שניים מבני המשפחה חזרו מהונג-קונג בשבוע הקודם להדבקות.
יום 18 - הפיליפינים - דיווח לא מאושר מדבר על הדבקות של אדם אחד במחלה. אדם נוסף, שבא במגע קרוב עם החולה מהנוי, מרגיש טוב אך נמצא תחת השגחה.
יום 18 - ניו-יורק, ארה“ב - פרנקפורט, גרמניה - עובד מערכת הבריאות שבא במגע עם חולים בסינגפור ומבקר בארה“ב טס לפרנקפורט. במהלך הטיסה מרגיש ברע, ומועבר לבידוד מיד לאחר הנחיתה בגרמניה. חברת התעופה בוחרת לחטא את המטוס.
יום 18 - ארגון הבריאות העולמי - ארגון הבריאות העולמי מפרסם הודעה מפורטת על התפשטות המחלה, שעכשיו מכונה ”סינדרום נשימתי חמור“. סיכום הדיווחים כולל כ-150 בני אדם, מקנדה, סין, אינדונזיה, הפיליפינים, סינגפור, תאילנד, ויטנאם וגרמניה. אירגון הבריאות העולמי מוציא הנחיות חירום לחברות תעופה, לאחר שמנכ“ל ארגון הבריאות מכריז כי המחלה היא סיכון בריאות כלל עולמי, ובהנחיות הוא מורה לחברות התעופה ליידע את הנוסעים על תסמיני המחלה. לצוותי המטוסים מועברת הוראה לדווח על כל חולה לנמל היעד.

יום 19- ארגון הבריאות העולמי - ארגון הבריאות העולמי מודיע על הצעתו למדינות המתאימות לאספקת שירותי מעבדה וכן על שמירתו על קשר הדוק עם כל גורמי הבריאות בעולם. צוות של אירגון הבריאות נשלח לויטנאם וכולל אנשים ממעבדות ורשויות רבות בעולם - מה-CDC האמריקאי, המרכז לבריאות בינ“ל של אוסטרליה, מכון פסטר (צרפת וויטנאם), מכון רוברט קוך בגרמניה ועוד.

יום 20 - מנילה, הפיליפינים - ארגון הבריאות העולמי משלים היערכות ויוצר בסיס לוגיסטי לפעולות האירגון באיזור, כדי לאפשר מעבר חומרים וכלי מיגון מפני המחלה למדינות השכנות.
יום 20 - סין - משרד הבריאות הסיני מסכם התפרצות מחלה קודמת, באיזור גוואנדונג בדרום סין, שקיים חשד שהיא אותה המחלה המתפשטת בעולם. צוות של ארגון הבריאות העולמי נערך להגיע לסין, לבקשתם של השלטונות.
יום 20- ארגון הבריאות העולמי - ארגון הבריאות העולמי מודיע על השלמת הקמתו של מרכז לתיאום ולקישור בין 11 מעבדות מהמובילות בעולם, ב-10 מדינות שונות. נעשה מאמץ גדול לזהות את גורם המחלה במהירות.

זהו אינו תסריט דמיוני של סרט אימה.
היום, ב-19 למרץ 2003, אנו נמצאים ביום ה-22.
הדיווחים על המחלה עד היום מגיעים מאוסטרליה, בריטניה, אירלנד, רומניה, סלובניה, גרמניה, בורונאי, תאילנד, טאיוון, ויפן (המקרה שדווח בישראל היה של שפעת בלבד).
אתמול בערב בוצע זיהוי ראשוני של סוג החיידק - בדיקת רוק ומשטח גרון שבוצעה במעבדה בגרמניה עבור שלשה מהחולים, העלתה חלקיקים הדומים לסוג מסויים של וירוס. היום אושר הממצא ע“י בדיקות במיקרוסקופ אלקטרוני באוניברסיטה, ובדיקה מולקולרית שבוצעה בבי“ח, שניהם בהונג-קונג.
סוג החיידק המדובר זוהה, אך החיידק עצמו אינו מוכר. החדשות הרעות: אין תרופה יעילה לטיפול כיום במחלה (אם כי, דווח שהידע הזה כן יכל לעזור בטיפולה). אבל יש גם חדשות טובות (יחסית) : כבר ידוע שנדרש מגע יחסית קרוב עם חולה כדי להדבק. מערכות הבריאות בכל העולם מאד רגישות לסימני המחלה, ומקרים מזוהים במהירות. בנוסף, בהנוי, 13 מתוך 57 החולים מראים השתפרות במצבם.

במידה מסויימת זהו חלום הבלהות המתגשם תודות לטיסות ולטכנולוגיה המאפשרת טיסות ומעבר בני אדם (ולכן, גם מחלות) בכל העולם תוך שעות.
ישנם סימנים מעודדים, אך המגיפה בהחלט לא שכחה. האם זוהי תחילתה של המגיפה הכלל עולמית שתהרוג מליונים? כנראה שלא (ואירגון הבריאות העולמי מפעיל את כל ה“תותחים הכבדים“ כדי לוודא שהעניין הזה יגמר מהר ככל האפשר), אבל זה בהחלט מזכיר לנו עם ”מי אנחנו מתעסקים“ כשמדובר על חיידקים :)

מקורות:
את ההודעות הכי מעודכנות של ארגון הבריאות העולמי תוכלו למצא כאן: http://www.who.int/csr/don/en/index.html

עוד מידע (יותר מעודכן לשעה זו) תוכלו למצא בכתבה של ה-NewScientist

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.