בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » נתיחות גילו תאי גזע שהפכו לתאי מוח

נתיחות גילו תאי גזע שהפכו לתאי מוח

מאת גל ברק

נתיחות של מוחות של אנשים שנפטרו, אחרי שקיבלו תאי מח עצם (הכוללים תאי גזע) מתורמים, גילו את התאים הללו בתור תאי מוח. זוהי עדות ראשונה לכך שתאי גזע יכולים להפוך לתאי מוח באדם. עד כה היה ידוע שתאי גזע של אנשים בוגרים, יכולים להפוך לתאי דם ועצם בלבד.

4 נשים, בהם בוצעו הנתיחות, היו ממקבלות טיפול הכלל קבלת מח עצם, הכולל תאי גזע, מגברים. העובדה שהתורמים היו גברים משמעותה היא שתאים שהתקבלו מהתורמים יהיו בעלי כרומוזום Y. במצב שכזה, ניתן היה לזהות תאים, שמקורם מהגברים, פשוט משום שבהם היו כרומוזומי Y. אכן נתגלו נוירונים כאלו במוח הנשים.

הניחוש של מובילת הפרוייקט, אוה מאזאי, במכון הלאומי האמריקאי לנוירולוגיה ושבץ, הוא שתאי גזע מסתובבים, בכמות זו או אחרת, בגוף כל הזמן. כאשר נגרמת פגיעה ברקמות, כך אומרת מאזאי, כנראה מופעל איזשהו אות שמסמן לתאי הגזע להתגבש ולהפוך לסוג תא מסויים, במקום הפגיעה. אם הניחוש נכון (ויש לו תימוכין בממצאים, כגון העובדה שהנוירונים שהתגלה שמקורם בתאי גזע, נמצאים בגושים במקומות שונים של המוח), זו יכולה להיות פריצת דרך, שתוביל בעתיד לטיפולים שיאפשרו לתקן איברים רבים, שיכולים להפגע ממחלות מסויימות ושעד כה נדמה היה שאינם יכולים להתחדש (כמו המוח). הצעד הבא: לנסות להבין איך זה פועל.

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.