בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » מדפסת האיברים

מדפסת האיברים

מאת גל ברק

על מכונת הפלא המכונה ”מדפסת הזרקת דיו“ כולנו שמענו (נראה לי :) ). על שימושים אקזוטיים במדפסת, חלקנו שמענו: אפשר להחליף את הדיו בחומרים אחרים, ובתכנות המתאים להדפיס מודלים תלת-מימדיים מפלסטיק, מעגלים אלקטרוניים, ועוד שימושים רבים ומגוונים, תוך שימוש בחומרים כימיים רבים. ולמה אני טורח להזכיר חומרים כימיים ? כי ניתן להשתמש גם בחומרים ביולוגיים…

במחלקת הנדסת הרקמות של האוניברסיטה הרפואית של דרום קרוליינה, החליטו לשטוף מחסניות דיו ריקות, ולא… לא כדי למלא אותן בחזרה בדיו, אלא כדי למלא אותם בתמיסה עם תאים!

תאים ביולוגייים נוטים ”להדבק“ אחד לשני, ולכן אפשר ”להנדס“ מערך תאים פשוט ע“י הדפסתו, פשוטו כמשמעו, באותה המדפסת. איברים מורכבים יותר, דורשים חומרים שיאפשרו לתאים להתאחות בצורה מהירה, כך שלא יתפרקו מעוצמת כח המשיכה (ראה ערך ”דבק“), אך גם אותם אפשר להדפיס (מדפסות עם ראשי דיו של כמה צבעים כבר הזכרתי? ;) ) והם יתכלו מעצמם/יסולקו בצורה זו או אחרת מהאיבר המודפס (הטכנולוגיה הזו כבר קיימת).

הדרך לייצור איברים מוכנים עדיין גדולה, וזהו אינו הנסיון הראשון או היחיד שמתקיים כעת. משימוש בתאים או צורות של תבניות במעבדה, ועד ה“אוזן על עכבר“ המפורסמת (או אולי הידועה לשמצה?) (תמונה כאן), אבל דרך זו נראית יחסית מהירה ומדוייקת ליצירת פחות או יותר כל איבר שרוצים.

כמו כל דבר שגדל במעבדה, אך לא על גבו/בתוכו של בעל חיים, יצטרכו למצא מערכת שתוכל להזין את האיברים בחומרים הדרושים להם (חמצן, סוכרים ועוד) עד להשתלה, וזוהי רק אחת הבעיות העומדות בפני המפתחים. אבל זו בהחלט התפתחות מעניינת ושווה מעקב… מי יודע, אולי בעוד 10 שנים, מדפסת תהיה ציוד סטנדרטי בחדר ניתוח… :)

מקור:
NewScientist

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.