בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » Deep Impact מתכוננת לפגיעה בשביט

Deep Impact מתכוננת לפגיעה בשביט

מאת גל ברק

אחת מהתופעות האסטרונומיות המעניינות, יפות, וגם (וזה כבר נדיר) קרובות אלינו היא כוכבי השביט. אולם אנו עדיין יודעים מעט מאד על גופי קרח (ואבק וסלע) אלו.

ביום הקרוב תבוצע התנגשות מבוקרת של קליע במשקל של 327 ק“ג בגרעינו של כוכב השביט טמפל 1, במטרה להבין קצת יותר את הרכבו של הגרעין. האם הקליע יבלע בתוך השביט? האם הקרקע הקשה תגרום לקליע כמעט לא להשפיע? ואולי יווצר מכתש ענקי? ההתנגשות תענה על שאלות אלו, שגם יאפשרו לנו להבין הרבה יותר על הרכבו של השביט.

חללית ה- Deep Impact שוגרה לפני קצת יותר מחצי שנה. היא מורכבת משני חלקים: האחד הוא קליע כבד, שמכיל מכשור מועט ותפקידו העיקרי הוא לחדור למסלול השביט שיתנגש בו במהירות של 10.3 ק“מ לשניה. הפגיעה תהיה בעוצמה של 4.5 מגה-טון TNT. החלק השני הוא החללית העיקרית, שתפקידה לצפות בהתנגשות ולנתח את החומרים הנפלטים מהשביט כתוצאה ממנה. חוץ מהחללית יצפו בהתנגשות מספר טלסקופי חלל, כולל האבל, וגם טלסקופים מהקרקע.

כתוצאה מההתנגשות מקווים ב-NASA ללמוד על הקרקע של השביט (צפיפות חוזק והרכב למשל) לעומת חומרים מפנים השביט, שצפויים להפלט לחלל עם הפגיעה. עוד ניתן יהיה ללמוד על רמת הפעילות של השביט (האם פני השטח אוטמים חלקים יותר נדיפים, למשל?).
אפילו מצורת המכתש ניתן יהיה להבין דברים שבינתיים איננו יודעים: למשל, אם החומרים בגרעין השביט הם חומרים בצפיפות נמוכה, כזו שהקליע יוכל לדחוס בקלות, המכתש יהיה יחסית קטן אבל עמוק. מכתש בצורה אחרת, או אפילו הזוית שבה יעופו חומרים מנקודת הפגיעה יתנו מידע נוסף.

דברים אלו יאפשרו להבין את הרכבו של הגרעין, גם מבחינה כימית אבל גם מבחינת מבנה, ולכן יתכן מאד שגם את צורת הווצרותו והווצרות כוכבי שביט באופן כללי, ויתנו לנו ידע רב ומעניין על גופים יפים אך לא כ“כ ידועים אלו.

מקורות המידע:
הודעות לעתונות של NASA
ואתר המשימה

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.