בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » פטנט על ”אבחון נשים אשכנזיות“?

פטנט על ”אבחון נשים אשכנזיות“?

מאת גל ברק

אחרי מתן הפטנטים על סנדוויץ‘ ריבת הבוטנים ו“שיטה לשימוש בנדנדה“ (משרד הפטנטים האמריקאי), ביטול הפטנט על המוטציה בגן BRCA2 הנפוצה אצל נשים אשכנזיות יהודיות, ומהווה גורם סיכון משמעותי להתפתחות סרטן השד, היה דבר מאד רצוי. הרי איך אפשר לתת פטנט על גוף האדם?

אבל אם להודות באמת, הנושא הזה קצת יותר מורכב מכפי שהצגתי אותו. על המחקר בנושאים הגנטיים, וזיהוי גנים שקשורים במחלות מישהו משלם. אפשר להשאיר את המחקר הזה בידיים ממשלתיות ולחכות שבאוניברסיטאות ובמכוני מחקר ממשלתיים יעבדו ויחקרו את כל הנושא, או לחילופין לאפשר לחברות להרוויח כסף מגילוי ידע של מה שבעצם שייך לכולנו, ובכך לקדם את הרפואה מהר יותר. האיזון בין שני הדברים הוא דבר לא פשוט, ורבים במדינות שונות נאבקים בו.

עפ“י ה- NewScinentist החברה הגישה בקשה חוזרת בנושא, ומבקשת פטנט עולמי בנושא ”אבחון גורם סיכון לסרטן השד אצל נשים אשכנזיות יהודיות“. התגובה הראשונית שלי כשקראתי את זה היה להתרגז… אבל בעצם אולי בלי פטנטים שנשמעים כ“כ טפשיים ומרגיזים, בסופו של דבר כולנו נפגע?
להערכתי, בסופו של דבר (לא הבכרח במקרה הזה), תמצא פשרה. מצד אחד לאפשר לחברות הממפות את הגנום האנושי להרוויח, אבל מצד שני לקצר את משך תקפות הפטנט. בסופו של דבר ולמרות הכל, לא מדובר על המצאה חדשה, אלא על גילוי מידע שנמצא בכל אחד ואחת מאיתנו.

תחילת הכתבה באתר NewScientist:
http://www.newscientist.com/channel/health/mg18625052.800

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.