בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » הרגשתם פעם שאתם יוצאים מהגוף?

הרגשתם פעם שאתם יוצאים מהגוף?

מאת גל ברק

אולי אתם בכל זאת לא משוגעים :) …

כבר זמן רב ידוע שקיים מצב, בו אנשים, הרבה פעמים במצב של כמעט מוות, מספרים שהרגישו את עצמם מרחפים מעל הגוף, ורואים את עצמם מלמעלה.
כבר זמן רב, לאור הראיות, אומרים המדענים שעוסקים בדבר, שהסיבה היא מחסור בדם במוח.
כמובן, בנושא שכזה לא ניתן לעשות ניסויים (מי יסכים שיפתחו לו את הגולגולת ויתחילו ”לחשמל“ לו את המוח? :) ), ולכן המידע בנושא יכל להאסף רק במקרה.

הפעם הראשונה, והיחידה עד עתה, שהראתה בצורה ישירה שהמוח הוא הגורם, היתה לפני כ-50 שנה, כאשר מנתח מוח השתמש באלקטרודות על מוח של אישה והיא אמרה ”אלוהים אדירים, אני עוזבת את הגוף שלי“. כמובן שמאז ועד היום, היו הרבה מקרים שבהם אובדן דם גרם לשיבושים האלו בפעולת המוח, אבל מהם לא ניתן להסיק כמעט כלום…

דיווח חדש, של נוירולוג שוייצרי, מגלה את המיקום במוח שגורם לאותה התופעה. בעודו עוסק במיפוי מוחה של חולת אפילפסיה, ע“י גירוי חשמלי של איזורים שונים במוח, כדי למצא את האיזור האחראי להתקפים, אותה החולה דיווחה שהיא מרגישה כאילו היא צפה, ושהיא רואה את עצמה מלמעלה, בשלב מסוים. אותו איזור במוח שגירוייו יצר את התופעה, קרוב מאד לאיזורי החישה השונים במוח (ראיה, שמיעה, מגע…) ומאמינים שאותו האיזור אחראי לאינטגרציה של הקלט החושי (חיבור כל מה שאנו מקבלים מהחושים, כדי לקבל תמונת מצב כוללת של הגוף), מה שמאד הגיוני לאור תוצאות גירויו של האיזור.

חוקרים אף חושדים שהמצב הזה של ”הרגשה של ריחוף מחוץ לגוף“ יותר נפוץ ממה שמדווח, משום שאנשים לא רוצים לדווח, כדי שלא יחשבו שהם… פסיכים . אבל אותו האיזור נמצא בדיוק באמצע בין מערכות להזנת הדם למוח, ולכן במצבים של רגיעה וכמות יחסית נמוכה של חמצן המגיע למוח, בהחלט תתכן הרגשה זו, גם לאנשים שאינם במצב סופני.

מקור: Nature science update

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.