בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » איך פועלת רכבת ה“ריחוף המגנטי“ - ה- Maglev?

איך פועלת רכבת ה“ריחוף המגנטי“ - ה- Maglev?

מאת גל ברק

ה- Maglev הוא קיצור של MAGnetic LEVitation, או בתרגום חופשי: ”ריחוף מגנטי“. השם מרמז על מה שבאמת מניע את הרכבת: מגנטים :)

קרוב לודאי שאתם יודעים שמגנטים יכולים לדחות אחד את השני, או למשוך אחד את השני. זהו העיקרון העומד מאוחרי רכבת הMaglev.

הרכבת מורכבת משני חלקים: החלק הראשון הוא הרכבת עצמה, הפחות מתוחכמת, ולמעשה מכילה מגנטים בלבד, מבחינת מערכות הנעה. החלק המעניין יותר הוא דווקא ה“פסים“. אלו מורכבים מהרבה מאד אלקטרומגנטים: מגנטים שעוצמתם וכיוונם נקבעים באמצעות זרם חשמלי.

לכל מגנט יש שני קטבים המכונים ”קוטב צפוני וקוטב דרומי“. השמות לא כ“כ משנים, אך מה שכן משנה, הוא שכאשר הקוטב הצפוני של מגנט אחד וקוטב דרומי של מגנט אחר מתקרבים, המגנטים מושכים אחד את השני. אם שני הקטבים שמתקרבים אחד לשני זהים, המגנטים ידחפו אחד את השני. השימוש באלקטרומגנטים, אומר שאפשר להחליף את כיוון הקטבים אפילו בלי לגעת בהם, אלא באמצעות שינוי הזרם החשמלי… ואת זה אפשר לעשות מאד מהר.
אז אם מגנט על הרכבת מתקרב לאיזור במסילה שליד אלקטרומגנט, קודם יכוונו את האלקטרומגנט למשוך את המגנט שברכבת. מיד לאחר שהמגנט ברכבת עבר את האלקטרומגנט, מערכות אוטומטיות יכוונו את האלקטרומגנט כך שהוא ידחה את המגנט ברכבת. על הרכבת יש הרבה מגנטים, אבל אפשר לסדר אותם בצורה שתמיד תדחוף (ותמשוך) את הרכבת קדימה.

התמונה הבאה:

ציור סידור מגנטים ברכבת ובמסילה

מדגימה זאת בצורה יפה. המלבנים הכחולים הם מגנטים או אלקטרומגנטים שהקוטב הצפוני שלהם ”פעיל“ (בכיוון המסילה ברכבת, או אם על המסילה כיוון הרכבת) והאדומים הם המגנטים או אלקטרומגנטים שהקוטב הדרומי שלהם פעיל.

בנוסף, ישנם מגנטים שבנויים במסילה, וגורמים לרכבת לרחף קצת מעל הקרקע. זה אמנם לא מניע את הרכבת קדימה, אבל כן חוסך הרבה חיכוך שנוצר במערכות שנוגעות בקרקע (לרוב גלגלים וכל מה שמתחבר אליהם) ברכבות ”רגילות“.

וזו כל התורה :)

2 תגובות לסיפור ”איך פועלת רכבת ה“ריחוף המגנטי“ - ה- Maglev?“

  1. מאת נתי:

    ברצוני לבנות דגם שיש בו מגנטים שמחליפים את הקוטביות שלהם (מגנטים חזקים כמו כאלה שמושכים את הרכבת)
    אודה לכם אם תוכלו להסביר לי איך לעשות את זה
    בתודה מראש, נתי

  2. מאת Gideon:

    This paper is very interesting
    I am working on building aparatous with similar technology
    I am looking for advice of how to design such magnetic system.
    advice will be reworded

    Please call me