בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » מכונת המחשבות

מכונת המחשבות

מאת גל ברק

את התואר ”מכונת המחשבות“ הצמידו ל- fMRI כבר מזמן. מכונה זו מסוגלת לזהות פעילות מוגברת באיזורים מסויימים במוח, ע“י זיהוי צריכת חמצן מוגברת באותם האיזורים.
בשנים האחרונות, ובמיוחד בשנתיים האחרונות, בוצעו מחקרים רבים מאד תוך שימוש במכונה זו, כדי להציץ בפעולת המוח בזמן ביצוע מטלות שונות. במחקר מסויים, אפילו הצליחו חוקרים לזהות חשיבה על פריטים מקבוצות מסויימות (למשל, כלי עבודה), כשביקשו ממתנדבים לחשוב על פריטים מאחת מהקבוצות שהחוקרים הגדירו.
כיום יש גם דיבורים על שימוש במכונה כגלאי אמת, למרות שבמקרה הזה אנחנו רחוקים מאד מתוצאה בעלת משמעות.

ב- NewScientist מדווחים על עוד התקדמות: תוך שימוש בסורק fMRI, הצליחו חוקרים לזהות מה נבדקים רואים.
במהלך הניסוי הראו לנבדקים קוים מקבילים, ב-8 כיוונים שונים. באמצעות התמקדות על איזורי הראיה במוח, הצליחו החוקרים לזהות את כיוון הקוים שאותם ראו הנבדקים. כאשר הראו לנבדקים שני כיוונים במקביל וביקשו מהם להתרכז באחד הכיוונים, הצליחו החוקרים לזהות באיזה כיוון התרכזו הנבדקים.

האם זה אומר שבקרוב יהיו לנו מכונות לקריאת מחשבות?
רוב הסיכויים שיקח עוד זמן רב. המחשבה, כנראה, לא נוצרת במקום אחד במוח (ויש אנשים שסבורים גם שהמחשבה אינה נוצרת כלל במוח, אם כי מספרם מבין המדענים פוחת בשנתיים האחרונות באופן משמעותי), ולכן אפשרי שהקושי לזהות את המחשבה רק יתגבר במשך הזמן, ולא נגיע לתובנות רבות נוספות… אבל מצד שני, גם האמצעים בהם אנו משתמשים משתכללים כל הזמן.
נחיה ונראה :)

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.