בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » התרופות של היום – תוספי התזונה של העתיד?

התרופות של היום – תוספי התזונה של העתיד?

מאת גל ברק

לתרופות ישנן לפעמים תוצאות בלתי צפויות. הפרסומים המודגשים בתקשורת הם בדרך-כלל של תוצאות הלואי השליליות כמו במקרים של הויוקס או תרופות ה- SSRI. זה גם משרת את הציבור ע“י הזהרתו, וגם עושה כותרות.

אבל לפעמים מתגלות גם תופעות חיוביות, כאשר נטילת תרופות לטיפול בתופעה אחת עוזר נגד תחלואה אחרת. כזו היא הנטילה של האספירין. בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים המראים קשר בין נטילת אספירין לירידה בסיכוי לחלות במחלות לב ובשבץ למשל. אך פעם ראשונה טוען מדען מכובד, כך עפ“י הטלגרף הבריטי, שלבני 50 ומעלה כדאי לקחת מנה מסויימת של אספירין, מידי יום, לצרכי מניעה.

הקריאה של המדען לשימוש באספירין לא תפתח מידית במירוץ מטורף לייצור אספירין בכמויות מסחריות: כמו כל חומר שמשפיע על הגוף, ישנם גם מינונים גבוהים מידי, ובמקרה הזה חקרו ומכירים היטב את תופעות הלואי השליליות. לעומת זאת, כן צפוי להתפתח דיון שיעסוק בנושא מתן תרופות מסוג זה למניעה, למרות הסיכון, לקבוצת הגיל הזו.

אמנם קיימים כיום טיפולים שמשוייכים לקבוצת גיל או קבוצת סיכון אחרת. אולם החידוש כאן הוא במתן תרופה שנזקיה ידועים, לצורך הקטנת סיכון שאינו ידוע מראש. הרי מה הסיכוי ללקות דווקא בשבץ או במחלות לב?
מצד שני, במה זה שונה מנטילת חלק מ“תוספי תזונה“ שמשווקים פעמים רבות כבעלי תכונות תרופתיות, ולא פעם באמת מכילים חומרים פעילים (ובמקרה של תוספי התזונה, במקרים רבים גם כאלו שהנזק הפוטנציאלי שלהם לא נבחן בניסויים קליניים)? אנשים הרי משתמשים באלו, למרות כל הסיכונים הלא ידועים, רק בשל הסיכוי שהם ישפרו את בריאותם.

אז עדיין לא כדאי לרוץ לקנות אספירין, אבל דיון מעניין (ואולי גם מסקנות מרחיקות לכת) בהחלט יהיו לנו בעתיד הלא רחוק.

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.