בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » נפוטיזם (העדפת קרובים) אצל נמלים

נפוטיזם (העדפת קרובים) אצל נמלים

מאת גל ברק

בעוד שלרוב לתייחסים לנמלים כאל חרוצות ופועלות ביחד לטובת הכלל כשהקולקטיב הוא הכל, יתכן שלא לגמרי כך המצב. כמובן, הנמלים נמצאות במצב כזה ששיתוף פעולה בעייתי יוליד בעיות קיומיות, ולכן שיתוף פעולה טוב מאד (שלפעמים נחשב אפילו קיצוני), כמובן קיים. אך מתברר שלא זהו כל הסיפור.
מחקר שמתפרסם היום בשבועון Nature ונערך באוניברסיטת הלסינקי, התחקה אחר פעולותיהן של הנמלים העובדות של אחד מזני הנמלים, ומטרתו היתה לגלות האם הנמלים הפועלות מנצלות את מעמדן כדי להשגיח טוב יותר על מלכת הנמלים הקרובה אליהן (הפועלות מכינות ובודקות את מזון המלכה) או כדי לשגיח יותר טוב על הנמלים הצעירות הקרובות אליהן.

המחקר בדק 10 קינים מלאכותיים, כשבכל אחד מהם 2 מלכות, וכמובן, הנמלים הפועלות הדרושות. תוך בדיקת הביצים והיחס של הנמלים אליהן (כשהיחס המשפחתי ידוע מראש) , גילו החוקרים שהנמלים אכן מנצלות את מעמדן כדי להשגיח טוב יותר על הנמלים קרובי משפחתן, לפני שהן בוגרות ומסוגלות לדאוג לעצמם. ה“יחס הטוב“ לנמלים הצעירות (גם עוד לפני שבקעו) נמצא ביחס ישר לקרבה הגנטית שלהן, כלומר, ככל שהקרבה הגנטית (המשפחתית) טובה יותר, כך גם היחס (למרות שההשגחה על הצעירים היא משימה משותפת).
אז גם אצל הנמלים יש נפוטיזם :)

לנוחות הקוראים, לא צירפתי תמונה D:

מקור:
Nature 421, 910 (2003); doi:10.1038/421910a

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.