בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » IQ תורשתי

IQ תורשתי

מאת גל ברק

אתם מכירים את התופעה המעצבנת הזו של הדודות הזקנות שבין שאר הדברים (צביטות בלחיים וכ‘ו) נוהגות לשאול ”ממי ירשת את הכשרון בנגינה/מחשבים/בישול/כל-מה-שאפשר-לחשוב-עליו“? אז עכשיו זה רק הולך להיות יותר גרוע :)
בעוד שכבר בעבר נעשו מחקרים ונמצא שהאינטילגציה נקבעת ע“י שילוב של גנים והסביבה (ההשפעה היא של כ-50% לכל אחד משני הגורמים), עד כה לא הצליחו למצא ולבודד גן שבאמת משפיע על אינטליגנציה. לא עוד…

מחקר ששם לעצמו מטרה לעקוב אחר הדרדרות אפשרית של אינטיליגנציה כתוצאה ממחלות אשר משפיעות עם הגיל ויכולות להיות גנטיות, בודד גן שכזה. במחקר שהתחיל בשנת 1985, התחיל עם 2500 מתנדבים, ובסופו של דבר הסתיים עם 767 מהם (אלו אשר יכלו להיות במעקב לאורך כל תקופת המחקר), ניתנו לנבדקים מבחני אינטליגנציה כלליים מספר פעמים במשך תקופת המחקר. תוך שימוש בשיטות סטטיסטיות כדי להוריד השפעת נתונים שונים כמו מצב סוציו-אקונומי או גיל, גילו החוקרים שקיומה של מוטציה מסויימת באחד הגנים מורידה את התוצאות במבחנים בעקביות בכ-3.3% .
אמנם מדובר באחוזים נמוכים, אבל מצאו את זה, וגם זה חשוב (אגב, אם תחשבו על זה, 3% זה לא כ“כ מעט, במיוחד כשהמדובר בגן בודד). הערכת החוקרים היא שחלק האינטיליגנציה עליו אחראית התורשה, מושפע מהרבה דברים (ולכן, הרבה גנים) וזהו אחד מהם. אגב, יש עדויות שהגן שנבדק קשור למערכת שאחראית למוות מבוקר של תאי מוח, בזמן ההתפתחות הראשונית של המוח.

האמת היא שבעוד שזהו באמת נושא מעניין, אותי מפחידות ההשלכות שיכולות להיות לכך. האם בעוד 100 שנה יתקבלו אנשים לאוניברסיטה עפ“י בדיקת דם, ומי שיהיה בעל פרופיל גנטי מסויים יהיה נועד מראש לחיים ללא השכלה? כמובן, זה גם עלול להשפיע על על בחירת בני זוג, או שבכלל לפני שתינוקות יוולדו ”יהנדסו“ אותם גנטית… מצד שני… זה גם יכל לעזור לאבחן מחלות…

מקור:
Molecular Psychiatry (2003) 8, 14-18. doi:10.1038/sj.mp.4001239

תגובה אחת לסיפור ”IQ תורשתי“

  1. מאת Jtm:

    יש סרט מאוד מעניין שעוסק בדיוק בנושא הזה - ”מה קרה בגטקה“.
    בעולם עתידני, אנשים שלא הונדסו גנטית יכולים לעבוד רק בעבודות נחותות (כמו שרתים, וכו‘). הכל נעשה עפ“י דגימות DNA, ורק עפ“י לחיצת יד של מישהו, שערה שלו, או דגימת רוק (על כוס ממנה הוא שתה, למשל) חושפת הכל על אותו אדם. אדם בלתי תקין גנטית (כלומר: אחד שנוצר בדרך הרגילה) מנסה לעבוד בעבודת חלומותיו, אבל בשביל זה הוא צריך להיות תקין גנטית. בשביל זה הוא לוקח את זהותו של אדם תקין גנטית שעבר תאונת דרכים והפך למשותק.

    http://bioteach.snunit.k12.il/upload/.webpage/gataca.html