בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » ביו-פידבק עוזר להפחית כאב כרוני

ביו-פידבק עוזר להפחית כאב כרוני

מאת גל ברק

ביו-פידבק הוא מתן היזון חוזר על פעולות גופניות שאנו לא מרגישים (או מרגישים מאד חלש) באופן נורמלי. למשל, אדם עם בעית שרירים יכל להרוויח ממערכת שמודדת תזוזות קטנות בעת תרגול, ומראה לו שבעצם הוא מצליח להזיז את הגפיים קצת – וקצת יותר בכל פעם.

שימוש אחר בביו-פידבק הוא לימוד מטופלים לשלוט בפעולות שלרוב אין שליטה עליהן, או שקשה להרגיש בשליטה עליהן.
בניסוי שכתבה עליו פורסמה ב- NewScientist, מראים החוקרים שניתן ללמוד להשתלט גם על כאב באמצעות ביו-פידבק.

החוקרים התמקדו באיזור מסויים במוח, שהוא אחד ממרכזי הכאב בו. בזמן הניסוי, המטופלים יכלו לראות סריקות מוח בזמן אמת של אותו האיזור.
מתברר שזה מספיק כדי להשפיע על תפיסת הכאב: המטופלים לא יכולים להסביר כיצד הם משנים את הפעולה של אותו איזור במוח, אבל מתברר שהצליחו ללמוד לעשות זאת. לאחר 3 פגישות של 13 דקות כל אחת, תפיסת הכאב (כפי שמתבטאת בשאלונים סטנדרטיים) השתנתה אצלם בכ- 50%.

כדי לוודא שהביו-פידבק הוא באמת הגורם העיקרי בתוצאת הניסוי, ולא השפעה פסיכולוגית למשל, בוצע ניסוי בקרה. בניסוי זה השתתפו מתנדבים בריאים: כאשר ראו גם הם את איזור המוח האחראי לכאב, הצליחו להשפיע על תפיסת הכאב. לעומת זאת כאשר הראו להם איזורי מוח אחרים (במוח שלהם) או את האיזור הרלוונטי במוח של אדם אחר, לא הצליחו לשנות את רמת הכאב.

זהו ניסוי מעניין, שיכל להועיל לחולים לא מועטים, בעלי כאבים כרוניים. אבל הניסוי מעלה גם שאלות לגבי יכולת השליטה בתפקודים אחרים. האם אנחנו יכולים לתפוס שליטה בעוד פעולות בלתי רצוניות (כביכול) בקלות?
ללא ספק, יהיה מי שיבדוק.

3 תגובות לסיפור ”ביו-פידבק עוזר להפחית כאב כרוני“

  1. מאת Jtm:

    זה דווקא כן נראה לי פסיכולוגי.
    וזה ממש-ממש מזכיר לי תרופת פלסיבו - מה שבעצם מגבה את הטענה שלי.

  2. מאת משה.מ.:

    JTM - זה לא יכול להיות פסיכולוגי, וגם לא תרופת פלסבו - שהרי בניסוי הבקרה כשהראו להם אזורים אחרים במוח\מוח אחר - הם לא הצליחו לשנות את תפיסת הכאב, כך, לפחות - עפ“י הכתבה. אם זה היה פסיכולוגי\פלסבו-מדע, זה היה עוזר בכל מקרה.

  3. מאת קגן נאוה:

    ליכולות הניו פידבק נחשפתי לאחרונה ואני בודקת אפשרות של עזרה לבני בבעיות של קשב וריכוז והיפר-אקטיביות

    אשמח לקבל מידע לגבי אפשרות הטיפול וכן לקבל תגובות ממטופלים בתחום