בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » ריקוד הדבורה: המזון נמצא בכיוון הזה.

ריקוד הדבורה: המזון נמצא בכיוון הזה.

מאת גל ברק

ריקוד הדבורה, כך ידוע זה זמן רב, הוא כלי להעברת מידע על מזון ליושבות הכוורת האחרות. אך איך נעשית העברת המידע? דבר זה אומת באופן וודאי רק במחקר שעליו מתפרסמת כתבה ב- Live Science.

במהלך ריקוד הדבורה ישנו קטע אחד שבו הדבורה נעה בכיוון מסויים בזיג-זג קטן. אחת ההשערות שעלתה כבר בשנות השישים היא שכיוון התנועה של חלק זה של ה“ריקוד“ מסמן לדבורים לאן לנוע. כיוון חלק זה של הריקוד קובע באיזו זוית נמצא המזון ביחס לכיוון השמש. למשל, תנועה כלפי מעלה מסמנת את כיוון השמש, תנועה כלפי מטה: מזון בניגוד לכיוון השמש.

אולם בכוורת לרוב חשוך, וגם אם בני אדם יכולים לראות את ”ריקוד הדבורה“, מדענים אחרים סברו כי ריקוד הדבורה אך ורק גורם לדבורים האחרות להבין שיש מזון ולא מתקשר גם את כיוונו. לאחר מכן הדבורים יוצאות מהכוורת, מחפשות, וחלקן גם מוצאות את המזון.

במחקר החדש הצמידו לדבורים משדרי רדיו, ובדקו את ריקוד הדבורים והתגובה אליהן. כאן גילו כי הדבורים אכן נעות בכיוון יחסי לכיוון השמש, גם תוך פיצוי על רוחות, ובכיוון שהתוותה הדבורה הרוקדת.
מנגנון מסוג זה אינו מדוייק במיוחד, ולכן בשלב מסויים, כך עפ“י הכתבה, הדבורים מתחילות לנוע בצורה ספירלית, עד שמאתרות את המזון בחושיהן עצמן.
אגב, הזזת הכוורת למיקום אחר, לפני שהדבורים יוצאות ממנה לחפש את המזון שדבר קיומו נודע להם ע“י ריקוד דבורה אחרת, גרמה להן לנוע שוב בקו ישר בכיוון המצופה, אך כמובן לא הצליחו למצא את מקור המזון שלא היה ”במקום הנכון“.

2 תגובות לסיפור ”ריקוד הדבורה: המזון נמצא בכיוון הזה.“

  1. מאת יאיר:

    החומר שלכם מצוין !

  2. מאת שמעון זילבר:

    ברק,
    אני נהנה מאוד מאתרך, וחבל שחדלת לכתוב בו. גיליתי אותו רק אתמול, אבל כבר במרתון האנגלית הקרוב שלי אני מתכנן לתת בכתב 2 דוגמאות ממנו עם קישורים, בתקוה שמתוך סקרנות יבואו הצעירים לקרוא איך בן 15 איתר את אביו הביולוגי.
    מדוע השם hagaon ? כי פיתחתי שיטת חינוך החושפת, ולו קצת, את הגאון שבכל אדם (כולל אצלך!). השיטה מאפשת בין היתר ללמד חומר רב תוך זמן שיא. במרתון האנגלית בשבוע הבא אלמד תלמידים ומבוגרים חומר של שנים תוך כשבוע. אני שואף להרחיב את אופקי התלמידים, ולכן צירפתי כבר חומר מאתרך, כמצוין לעיל.
    אז אולי בכל זאת תחזור לכתוב…. (אני יודע שאני נודניק!)
    שמעון זילבר