בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » קבורה או שריפה מהירה, אינה הדרך הטובה להתמודד עם גופות של נפטרים מאסון טבע

קבורה או שריפה מהירה, אינה הדרך הטובה להתמודד עם גופות של נפטרים מאסון טבע

מאת גל ברק

העיסוק בצונאמי שתקף מדינות רבות בתקשורת היה אינטנסיבי ביותר, לכן קצת מפתיע שאת הנושא הבא אני מוצא כמעט רק במקורות מידע הקשורים למדע: הגופות אינן מהוות כר נרחב להעברת מחלות מדבקות, ולכן אין צורך לבצע קבורה המונית מהירה.

הדעה הרווחת בציבור היא שגופות הן גורם מחלות. דעה זו אינה נטולה בסיס עובדתי: ישנם הרבה גורמים שיכולים לנצל את הגופות כדי להעביר מחלות. חרקים יכולים ”להתנחל“ בגופה ולהעזר בה כדי לשרוד ולהפיץ מחלות, גשם יכל להפיץ נוזלי גוף. למרות זאת, מתברר שניתן לנקוט צעדים שאינם מסובכים באופן מיוחד, ובכך להמנע מקבורת הנספים בקברי אחים או משריפת הגופות.

הדו“ח שפורסם ע“י ה-PAHO, גוף הפועל תחת ארגון הבריאות העולמי, מזכיר מספר עובדות חשובות, ובראשן: התפרצות מחלות נובעת מקיומם של מחוללי מחלה בגוף החולה. אם אדם נפטר בעקבות אסון טבע, ולא בעקבות מחלה, לא סביר שגופתו תהווה גורם סיכון להתפרצות מגיפות, יותר מאשר אנשים חיים. למעשה, מחוללי מחלות רבים לא יכולים להמשיך להתקיים בגוף אלא למשך תקופה קצרה בלבד, והסיכון מאלו שכן שורדים זניח כאשר האנשים המטפלים בגופות נוקטים את אמצעי הבטיחות המתאימים, כמו שימוש בכפפות בעת הטיפול בגופה וחיטוי כלים שבאו במגע עם הגופה. הסכנה לתחלואה המונית, מהמיקרובים שגורמים לריקבון הגופה, זניחה.

לעומת זאת, לקבורה בקברי אחים כאשר הנספים אינם מזוהים, השפעה פסיכולוגית משמעותית ביותר, וידוע כי השורדים מתקשים להתמודד עם קבורת בני משפחתם במקום לא נודע.

בהודעה לעתונות של ה-PAHO דוחקים בתקשורת לפרסם את המידע המדוייק יותר ובמקבלי ההחלטות להסיק את המסקנות העולות מהדו“ח כבר עכשיו.
במידה מסויימת, הפרסום כיום הוא בגדר נעילת שערי האורווה אחרי בריחת הסוסים, וצריך לציין גם שעם כמות הגופות בהן צריך לטפל באסון הצונאמי, יתכן שהמשימה בכל זאת מעבר ליכולת הכוחות בשטח, בחלקים שונים באיזור האסון. אך בכל זאת, ישנם מקומות שעדיין, בשל בורות האוכלוסיה, עדיין משתמשים בקבורה המונית, ועצירת התהליך יכולה למנוע עגמת נפש מיותרת ממשפחות רבות.
בתאילנד, אגב, התחילו להוציא מתים מקבריהם, כדי לבצע את הפעולות המינימליות הקשורות לזיהוי, שלא בוצעו קודם לכן.

הארגון מאפשר להוריד חינם מהאינטרנט גם את הדו“ח (הקישור הוא מסמך PDF) וגם ספר שלם שהופק ב-PAHO, שמטרתו לסייע בניהול הטיפול בגופות באסונות.

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.