בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » מהן ה“מעשנות השחורות“?

מהן ה“מעשנות השחורות“?

מאת גל ברק

במשך לא מעט שנים, האמונה הרווחת היתה שחיים יכולים להתקיים רק במקומות ומצבים מאד מיוחדים, כמו זה הקיים על פני כדור הארץ או בשכבות העליונות של הימים והאוקיינוסים. ההסכמה נוצרה, בין היתר, בשל ההבנה שהחיים דורשים אנרגיה על מנת להתקיים, ולצורך כך נדרשת קרינת השמש אם ישירות (פוטוסינטזה), או בעקיפין (שרשרת מזון המתבססת על צמחים או בע“ח המבצעים שימוש בפוטוסינטזה).

אחד הגילויים שעזר לשנות באופן מהותי את התפיסה הזו, היה גילוי הפתחים ההידרותרמליים, המכונים גם ”מעשנות שחורות“, והמערכות האקולוגיות שהתפתחו סביבן.

אותם הפתחים התגלו ע“י צוללת המחקר ALVIN ב- 1977, ונראו לראשונה כאשר הצוללת, שיכולה להגיע לעומק 4.5 ק“מ, ירדה כדי לחקור איזור וולקני המכונה ”רכס מרכז-אוקיאני“.

רכס מרכז-אוקיאני זה נוצר כאשר שני לוחות טקטוניים (או יותר) מתרחקים אחד מהשני.

באיזור שבו שני הלוחות מתרחקים אחד מהשני, נוצרים סדקים דרכם מגמה לוהטת עולה ולכיוון האוקיינוס. מי האוקיינוס יקררו את המגמה, והיא תהפך בסופו של דבר לקרקעית האוקיינוס החדשה. אותו האיזור בו נוצר למעשה קרום כדור הארץ, נקרא רכס מרכז-אוקיאני.

בין מאפייני השטח שהתגלו ע“י ALVIN באיזור, היו פתחים דמויי ארובות, דרכם נפלטו מים שחורים ולוהטים (הרבה מעל טמפרטורת הרתיחה בלחץ אטמוספירי). מסביב לפתחים אלו נתגלתה מערכת אקולוגית שלמה, שהפתיעה רבים.

מעשנות שחורות(3)

המים שנפלטו מה“ארובות“ הללו שחורים, מתברר, בשל הכמות הגדולה של המינרלים המומסים בהם. מים קרים מהאוקיינוס כנראה מחלחלים למעבה האדמה באותו האיזור, דרך הסדקים בקרקע, וכאשר מגיעים לטמפרטורה ולחץ מסויימים עולים בחזרה לקרקעית האוקיינוס, ביחד עם מינרלים רבים ש“אספו“ מהסלעים דרכם עברו.

בניגוד לרוב החיים אותם אנו מכירים, החיים בסביבה זו, מתברר, לא מתבססים על אנרגית השמש, לא ישירות ולא בעקיפין, אלא מבצעים שימוש באנרגיה הכימית של החומרים הנפלטים מהמעשנות השחורות (מכונה כימוסינטזה).
באיזור התפתתחה גם שרשרת מזון של בעלי חיים הניזונים מבע“ח אחרים, אשר מבצעים שימוש בכמוסינטזה, או מתבססים על קשר טפילי עם בע“ח שמבצעים שימוש בכימוסיטזה.

סביבת המעשנות השחורות(4)

אגב, כיום יודעים כי הכימוסינטזה אינה מתרחשת רק באיזור המעשנות השחורות: בשנה האחרונה התגלו, במכרה תת קרקעי, מיקרובים המבצעים שימוש בכימוסינטזה של תרכובות ברזל, מעבה האדמה.
החיים, כפי שמוכרים לנו כיום, יכולים להתקיים במקומות רבים ומוזרים מכפי שהעלו בדעתם מדענים רק לפני עשורים בודדים.


http://www.pbs.org/saf/1207/features/1135.htm (3)
http://pubs.usgs.gov/publications/text/tube_worms.html (4)

תגובה אחת לסיפור ”מהן ה“מעשנות השחורות“?“

  1. מאת נמרוד:

    אתם יכולים בבקשה לפרט על תהליך הכימוסינטזה שמתרחש עם גופרית?