בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » ועדת מומחים: כן לפרסום גנום חיידקים

ועדת מומחים: כן לפרסום גנום חיידקים

מאת גל ברק

לאחר אסון התאומים, הוחמרו ההגבלות על פעולות רבות במדינות שונות ובמיוחד בארה“ב. בין היתר, חלה החמרה בפיקוח ובבקרה על מחקרים שעוסקים בגורמי מחלות, בשל החשש שהמידע והחומרים יאפשרו לגורמי טרור לשפר (אם אפשר לקרא לזה כך) את יכולותיהם.

אולם אחד הדברים שעדיין מפורסמים בצורה חופשית, הוא הרצף הגנטי של חיידקים וגורמי מחלות אחרים. במידה מסויימת פרסום הגנום מאפשר יצירת גורם המחלה, ומדענים כבר הראו זאת כשיצרו את נגיף הפוליו תוך שימוש בציוד מעבדה תקני. אך כמובן, לא כל גורם מחלה יכל להיות משוכפל כיום בצורה כזו, וידיעת הרצף הגנטי מאפשרת גם ללמוד ולהלחם במחלות. פרסום באינטרנט, מאפשר למדענים מכל רחבי העולם לעבוד על החיסון או התרופה תוך שיתוף מידע מירבי.

זוהי דילמה ממשית. כדי להבין האם עדיף לאסור פרסום מידע זה או להמשיך לפעול בצורה הנוכחית, בחרו מספר גופים ממשלתיים לפנות ל-NSF (National Science Foundation), ארגון פרטי המספק חוות דעת מדעית לממשלה האמריקאית.

באתר CNN מדווחים על מסקנות הועדה: הועדה המליצה על בדיקה פרטנית של מחקרים, ע“י ועדה שתוקם במיוחד לנושא, ותבדוק מהן ההשלכות הבטחוניות של כל מחקר ומחקר לפני אישורו. אולם בין קביעות הועדה היא שהפתיחות בנושא זה, מועילה יותר מאשר מזיקה, ועדיף שלא להגביל את פרסום המידע. חברי הועדה הסבירו את דעתם במגוון שיקולים, בהם העובדה שהפסקת הפרסום בארה“ב לא ימנע פרסום במקומות אחרים של המידע (רק אולי קצת מאוחר יותר). לדעתם הנזק שיכל להגרם מעיכוב המחקר בזיהוי וטיפול של מחלות, גבוה מהנזק שיכל להגרם מפרסום המידע.
לדברי יו“ר הועדה, כפי שמצוטט בכתבה, ”גישה חופשית למידע חיונית, לצורך שמירה על קצב הפיתוח הדרוש כדי להשאר בהובלה על אלו שמנסים לגרום לנזק“. תום רידג‘, הממונה על המשרד לבטחון המולדת האמריקאי, אחד הגופים שביקשו את הקמת הועדה, לא מסכים לקביעה.

הנושא של פיקוח על מחקרים מדעיים הוא נושא כאוב בארה“ב. כבר נמצא שמחקרים רבים שאמורים היו להעשות עם צוות מדענים שכלל בני לאומים שונים, נפגעו (לפעמים אנושות) מההגבלות שהוטלו.

מקרה אחד שהעלה את המודעות לנושא, הוא משפט שנערך כיום למדען, הנאשם בכך שלא דאג לתעד בצורה הנדרשת את עבודתו בתחום זה, ולעקוב בצורה הנדרשת אחר הוראות הבטחון. דבר זה עלול לעלות לו בשנים של מאסר, וחלק לא קטן מהמדענים האמריקאים רואים בהוראות הבטחון ובעונשים האפשריים הגזמה.

מה יוחלט בסופו של דבר בנושא של פרסום הרצף הגנטי, קשה לדעת.

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.