בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » איך נשיג מימן למכונית?

איך נשיג מימן למכונית?

מאת גל ברק

מימן נחשב ע“י רבים לדלק העתיד. תוצר הלואי של שריפתו הוא אדי מים. הוא אינו מזהם את הסביבה, והוא יעיל מרוב הדלקים הקיימים כיום.
אולם אחת הבעיות שמתמודדים איתן כיום, בדרך ל“כלכלה מבוססת מימן“ היא הצורה שבה אפשר להשיג את החומר. שימוש בחשמל מרשת החשמל לצורך הפרדת המימן ממים למשל, משמעותה רק העברת הזיהום לתחנת הכח הקרובה ואינה מהווה פתרון אמיתי.
ב- ScienceDaily מדווחים על שני פיתוחים, בשלבים ראשוניים, שאולי יוכלו לשפר את היכולות להשיג מימן בזול ובקלות.

אחד הפיתוחים הוא למעשה מציאת תהליך כימי חדש, שבו ניתן להפיק מימן מחומרים ממקור צמחי. העקרון של שימוש בדלקים כימיים כדי ליצור מימן אינו חדש, וקיימים כיום תאי דלק אשר חלקם מוקדש ליצירת מולקולות המימן מאתנול, למשל. אך התהליך החדש מסתמך על חומר אחר, זול יותר, שכולנו יכולים לקנות (ובכמויות) : שמן.
התהליך נבדק במעבדה עם שמן חמניות, ויצר בצורה יעילה מימן ברמת נקיון של 90% (לעומת 70%, המקובל כיום). לדברי החוקרים, התהליך יכל לעבוד עם כל שמן צמחי.
אולם אי אפשר להגיד שהתהליך הזה ”נקי“ מבחינת איכות הסביבה, כפי שהיו רוצים, שכן שני תוצרי הלואי של התהליך, פחמן דו חמצני ומתאן, הם גזים שתורמים לאפקט החממה.

תהליך חדש אחר, יוכל להיות נקי יותר, אבל הוא תלוי הרבה יותר בגורמים סביבתיים: מדען אוסטרלי טוען כי בעתיד ניתן יהיה להשתמש ישירות בקרני השמש, ולהפוך מים למימן וחמצן במערכת דומה ללוחות פוטואלקטריים, ושלא דורשת כמעט תחזוקה, בשל כמות החלקים הנעים בה (אפס).
ההמצאה נשענת על חומרים בפיתוח, שצפויים לשמש כמעין זרזים, כאשר במגע עם המים ותוך שימוש באור המגיע מהשמש, יגרמו לפיצול מולקולות המים למרכיביהן: חמצן ומימן.

שני הפיתוחים נמצאים עדיין בשלבים מאד ראשוניים ועד שניתן יהיה להשתמש בהם, אם בכלל ואם לא ימציאו מערכות יעילות יותר, יעבור זמן רב. אולם הן מדגימות את ההתקדמות שנעשית במחקר, בתקווה שבעתיד נהיה הרבה יותר ידידותיים לסביבה.

3 תגובות לסיפור ”איך נשיג מימן למכונית?“

  1. מאת דימה גלוזמן:

    התהליך החדשני של המדען האוסטרלי אינו ברור לי… איך הוא מתכוון להפוך קרנים אלקטרומגנטיות למימן??

  2. מאת גל ברק:

    בכתבה לא מפורט התהליך המדוייק, אולם באתר רשת ABC האוסטרלית מצאתי תעתיק תוכנית רדיו, בה השתתף אחד המפתחים של המכשור, וממה שאפשר להבין שם, מדובר על לוח העשוי מחומר שפגיעת פוטוני אור בו תגרום ליצירת מתח חשמלי. לעומת לוחות פוטואלקטריים אחרים, במקום לחבר סוללות ומכשור אלקטרוני ללוח הזה, הלוח יהיה בתוך מיכל שקוף עם מים, והמתח החשמלי שנוצר יגרום לפירוק מולקולות המים למימן וחמצן. במימן, שיווצר ליד אלקטרודה (או אלטרודות) במים, ניתן יהיה לעשות שימוש מאוחר יותר.

  3. מאת אנרגיה סולארית:

    בנוגע להפקת מימן מהשמש, יש הרבה יותר פיתוחים ממה שציינת כאן. אני מקווה שנראה בקרוב מכוניות סולאריות!