בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » הסאגה של טלסקופ החלל נמשכת

הסאגה של טלסקופ החלל נמשכת

מאת גל ברק

בעוד שמכתבי תמיכה רבים, מהציבור, לא השפיעו על החלטת סוכנות החלל האמריקאית, להפסיק לתחזק את טלסקופ החלל, יתכן כי זוג דו“חות שהועברו, בין היתר ל“ניו יורק טיימס“, דווקא כן יגרמו לשינוי. הדו“חות, שאותם כתב, כביכול, מהנדס אנונימי ב-NASA , נמסרו למערכת העתון המכובד על ידי אסטרונום המתנגד להחלטה הנוכחית, שלא לתחזק יותר את הטלסקופ. החלטה זו, צפויה להביר להפסקת פעילותו של טלסקופ החלל בשנים הקרובות. הדוחו“ת מנגחים את החלטת סוכנות החלל ומעלה טיעונים על כך שההחלטה לא נעשתה בצורה עניינית.

העמדה הרשמית של סוכנות החלל, כי הצורך להעמיד מעבורת חלל נוספת בכוננות, בכל משימה שאינה לתחנת החלל, למקרה וזו תדרש לצורך פתרון מצב חירום, והצורך לפתח מערכת לתיקון המעבורות בחלל, עלותה גבוהה מכדי שתושקע, רק לצורך משימה אחת שאינה מגיעה לתחנת החלל.

באחד הדוחו“ת, מוזכר כי בפרק 6 של דו“ח ועדת החקירה, הומלץ כי בסופו של דבר תפותח מערכת עצמאית שאינה מסתמכת על תחנת החלל הבין-לאומית בכל מקרה, למצבים בהם מעבורת החלל לא תוכל להגיע לתחנת החלל או לעגון בה. בנוסף, כך נכתב בדו“ח שהוגש ל“ניו-יורק טיימס“, ניתן לתזמן את המשימה לתחזוקת טלסקופ החלל, כך שתתבצע בקרבה למשימה לתחנת החלל, כך שמעבורת חלל נוספת כבר תהיה מוכנה לשיגור.
לדברי הדו“ח, משימה לתחזוקת טלסקופ החלל, תהיה מסוכנת באותה המידה כפי שתהיה משימה לתחנת החלל שתתבצע באותה התקופה.

לאחרונה הסכים ראש סוכנות החלל, לבקש מאדמירל הארולד גיימן, שעמד בראש ועדת החקירה, לבדוק את החלטתו. אולם הוא מדגיש כי בתור האחראי על חיי האסטרונאוטים, ההחלטה הסופית היא שלו.

הכתבה בניו-יורק טיימס (נדרשת הרשמה חינם)

דו“ח ועדת החקירה

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.