בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » זבל עתיק מגלה דרך מסחר רומאית

זבל עתיק מגלה דרך מסחר רומאית

מאת גל ברק

אצל רובנו, המלה ”ארכיאולוג“ יוצרת אסוציאציה של אדם מאובק מתהלך בחפירות ומנסה למצא ”אוצרות“ ארכיאולוגיים, אם חרסים עתיקים שהיו שייכים לאנשים חשובים או אוצרות אומנות… אך רובנו לא היינו חושבים על המידע שאפשר למצות מזבל… (למרות, שאם להודות באמת, הדברים הפשוטים של חיי היום-יום אלו בדיוק מה שרבים מהארכיאולוגים מחפשים).

אחד הגילויים המעניינים שהתפרסמו לאחרונה (לא גילוי מרעיש, אך בהחלט מעניין) התגלה בפח אשפה של מטבח מימי השלטון הרומאי. שפמנון שהתגלה באותו פח האשפה, בעיר סגלסוס שבטורקיה, שינה בצורה לא קטנה את ההבנה על פעילות העיר בין 500 ל-600 לספירה. מה-500 לספירה העיר סבלה מרעידות אדמה, מיתון כלכלי, מלחמה ומחלות. למרות זאת, תיארוך הדג לשנת 600 לספירה, ביחד עם בדיקה גנטית המצביעה על כך שהדג כנראה הובא ממצרים, תומכים באפשרות שלמרות בעיותיה של העיר, היא נשארה פעילה ומאורגנת עד (לפחות) לשנים אלו. בנוסף, מקיומו של הדג באותה העיר, ברור שהיתה דרך מסחר פעילה (או לפחות עבִירה) בין העיר למצרים בשנים אלו.
מסקנות אלו יכולות להראות פשוטות ובלתי משמעותיות, אך למעשה, הבנת המצב בעיר אחת, יכולה להשליך על כל האזור וההיסטוריה שלו. במקרה זה, בטווח של 100 שנה.

כמה מידע שלפעמים אפשר להוציא מחתיכת זבל אחת… :)

מקור המידע: Nature science update

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.