בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » שפעת העופות הגיעה לרומניה ולטורקיה

שפעת העופות הגיעה לרומניה ולטורקיה

מאת גל ברק

בשבועיים האחרונים התגלו ברווזים חולים בשפעת העופות ברומניה וטורקיה. מדובר בזן שפעת העופות H5N1 האסיאתי, אשר קטלני לבני אדם וחוששים שיגרום למגיפה עולמית.

שר החקלאות של רומניה, גיאורג פלוטור, הודיע כי דגימות ישלחו לבריטניה לניתוח מעמיק. בינתיים הושם בהסגר איזור ברדיוס של 2 ק“מ מסביב למקום גילוי המחלה. בנוסף, הצייד באיזור הדלתא נאסר וצוותים רפואיים נשלחו איזור כדי לנסות לאתר בני אדם חולים שהמחלה שלהם לא אובחנה נכון או שלא אובחנה כלל. בטורקיה גם נמצאו עופות חולים בשפעת העופות. החשש הוא שהנגיף יסתגל למעבר בין בני אדם, וישמור את קטלניותו - ובכך יגרום למגיפה בינלאומית עם תוצאות קשות.

אם הנגיף מועבר גם ע“י עופות נודדים, שפעת העופות עלולה להגיע לישראל אף תוך שבועות. ישראל נמצאת בסיכון יחסי, משום שהיא נמצאת בנתיב מעבר עופות נודדים רבים מטורקיה לאפריקה, כפי שניתן לראות במפת הנדידה באתר ה- FAO, ארגון המזון והחקלאות של האו“ם.

כיום עדיין לא ברור כמה מהתפשטות המחלה מתרחשת בגלל סחר בעופות, וכמה בשל עופות נודדים המשמשים כנשאים של הנגיף. העובדה כי ”עופות מתים לא נודדים“ מעלה את האפשרות שבמקרים רבים התפשטות המחלה דווקא מתרחשת כתוצאה מהסחר בעופות. אולם ההנחה הרווחת היא שאכן עופות נודדים מעבירים את המחלה, והנשאים העיקריים פשוט לא ידועים דיים.

עוד על שפעת העופות ועל המשמעויות האפשריות של התפשטות המחלה, תוכלו לקרא במספר כתבות שכתבתי בעבר על הנושא.
בנוסף, קיים אתר מקיף ומעניין שהקים ד“ר נתי אלקין, עוסק בתחלואת עופות באופן כללי, ומביא עדכונים הסברים מאמרים ומידע רב גם על שפעת העופות H5N1. באתר, שמידע רב בו מופיע בעברית, ניתן לקרא עדכונים גם על העיסוק בנושא בארץ, דבר שחסר ברוב המקורות האינטרנטיים. מאד מומלץ.

גרסתו הראשונה של הדיווח התפרסמה ב- 7/10. תאריך הפרסום הרשום הנו תאריך העדכון האחרון

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.