בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » כתובת קעקע לניטור סכרת

כתובת קעקע לניטור סכרת

מאת גל ברק

חולי סכרת רבים צריכים לאזן את כמות הסוכר בדם באופן מלאכותי, מאחר שהמערכת הגופנית שמבצעת את הוויסות אינה תקינה. כדי לווסת את כמות הסוכר באופן חכם, ע“י הזרקת החומר אינסולין, צריכים חולי הסכרת לדעת מה רמת הסוכר בדמם. כדי למצא את רמת הסוכר בדם, יש צורך ב… דם, ולכן חולי סכרת חייבים לערוך לעצמם למעשה בדיקות דם. למרות שהבדיקה כוללת אך ורק דקירה והוצאת טיפת דם, דבר זה אינו נוח במיוחד (בלשון המעטה), ובנוסף אינו מאפשר ניטור קבוע של כמות הסוכר בדם (אלא רק בזמנים שמבצעים את הבדיקות).

כתובת קעקע מיוחדת תוכל להחליף את אותו תהליך בדיקת הדם שאותו צריכים לעבור חולי סכרת. אותה כתובת קעקע, שפותחה במחלקה להנדסה כימית באוניברסיטת טקסס, מכילה כדוריות עם חומרים זרחניים המוזרקים מתחת לעור. אותם החומרים הזרחניים מושפעים מסוכר, ולכן עוצמת ה“צבע“ של הקעקוע משתנה בהתאם לרמת הסוכר בדם. השינוי בעוצמת הצבע אינו ברמה המאפשרת לקבוע בראיה אם וכמה אינסולין להזריק, אולם מכשירים יחסית פשוטים (גם כאלה בגודל של שעון) מסוגלים לתת קריאה של מצב הסוכר בדם בכל רגע, כל עוד הם מוצמדים לעור, דבר המאפשר מציאת כמות הסוכר בדם בכל רגע נתון (ובצורה הרבה יותר נוחה מהשיטה כיום).

הטכנולוגיה הנ“ל אמנם לא מייצגת התקדמות ענקית במדע או בפיתוח הטכנולוגיה, אולם תאפשר לשפר בריאותם ואיכות חייהם, של מיליוני אנשים הסובלים מהמחלה, באופן משמעותי.

מקור: BBC

2 תגובות לסיפור ”כתובת קעקע לניטור סכרת“

  1. מאת מוטי:

    מעניין אותי מאוד הנושא הזה האם טכניקה זו קיימת כבר בארץ?

  2. מאת גל ברק:

    חיפוש באינטרנט גילה שמאז כתיבת הדברים אמנם היתה התקדמות, אולם טכניקה זו עדיין אינה בשלה לשימוש בבני אדם. קיימים כבר ניסויים מעודדים בבעלי חיים, אולם החוקרים מעריכים שיקח עוד מספר שנים עד שחולי סכרת יוכלו להשתמש בהמצאה מסוג זה (אם בכלל - עושה רושם שעוד לא בוצעו ניסויים על בני אדם שמראים שהדבר לא מזיק), כחלק מהטיפול הרפואי.
    במקביל, אגב, צוותים אחרים מנסים לפתח שיטות אחרות להשגת אותה התוצאה: מדידת כמות הסוכר בדם באמצעים פולשניים פחות ככל האפשר.