בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » עוד סיבה לאכול בריא: המוח

עוד סיבה לאכול בריא: המוח

מאת גל ברק

לפני זמן לא רב, נערך כנס בנושאי אלצהיימר ומחלות דומות. בכתבה של ה-USA TODAY, מובאות מספר מסקנות מעניינות ממחקרים שנערכו לאחרונה:

במחקר אחד שתוצאותיו פורסמו, ונערך במשך 21 השנים האחרונות, הגיעו החוקרים למסקנה כי לאנשים הסובלים ממשקל יתר, סיכוי כפול ללקות בשיטיון מאשר בכלל האוכלוסיה (שיטיון הוא מונח, כללי המתייחס לליקויים שכליים הקשורים לגיל). אם מגיעים למצב שבו גם סובלים ממחלות אשר קשורות להשמנה (לחץ דם גבוה, למשל), הסיכוי הוא פי 6.

מחקר אחר מאשר ותומך במחקרים שנעשו בעבר, וקבעו שבמוח צריך להשתמש כדי שזה ימשיך לפעול בצורה טובה: פעילויות שונות, אפילו אם לא מאמצות במיוחד (כל עוד הן קיימות) ובמיוחד כאלו שמשלבות פעילויות פיזיות, הועילו במיוחד. מגינון, ריקוד, ועד למשחק בינגו (זה מפעיל את המוח?! :) ).

מחקר נוסף המוצג בכתבה, ולכן לא אוכל להתעלם ממסקנותיו (או לפחות, הצורה שבה הן מוצגות בכתבה) היא מחקר שבו בדקו את הרמה השכלית של נשים שאכלו מספר רב יחסית של ירקות מסוגים מסויימים. עפ“י הנאמר בכתבה, מתברר שהנשים שאכלו יחסית הרבה ירקות תיפקדו קצת יותר טוב משאר הנשים.
לא קראתי את המחקר עצמו, ולכן אני חייב לסייג: מחקרים מסוג זה נערכים בשיטה סטטיסטית. בודקים מי אכל מה, וכמה טוב הם מתפקדים. לשיטה הזו בעיה עקרונית במקרים מסויימים, ויתכן שזהו אחד מהם: נשים שאוכלות הרבה ירקות, סביר שיתנהגו בצורה ”בריאה“ אחרת (אם ע“י תרגילי כושר, אכילה נכונה של דברים אחרים גם כן, או התנהגות אחרת שיכולה להשפיע באפון חיובי על הבריאות) יתכן שאחד הגורמים האלו, או שילוב שלהם, היה בעל השפעה.

אז לסיכום, לתרגל את המוח, לאכול ירקות (אבל לא יותר מידי!), ובאופן כללי, לסגל סגנון חיים בריא, זה בריא גם למוח (כשחושבים על זה עכשיו… זה לא באמת כזה מפתיע :)
)

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.