בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » המכניקה של הקטשופ

המכניקה של הקטשופ

מאת גל ברק

מספר פעמים כתבתי על דברים מסויימים, ועל ההסבר הניתן להם. הפעם ברצוני לכתוב על ניסוי שעדיין לא התרחש, ועל תופעה שעדיין לא מבינים.

את התופעה אליה אני מתייחס ניתן לתאר כך: אם תקחו בקבוק קטשופ או רוטב סמיך אחר, בבקבוק שאינו לחיץ, ותפתחו את הבקבוק, בהתחלה לא יצא כלום… אבל חכו קצת, ופתאום תצא מהבקבוק כמות גדולה פי כמה משבכלל התכוונתם…. מוכר? :)
מתברר שאת התופעה הזו (אני לא מכיר את שמה בעברית, שמה באנגלית shear thinning) , המדע עדיין לא יכל להסביר.
למעשה, התאוריה הקיימת כיום לא יכולה לספק מענה למידת הצמיגות של נוזלים רבים (עפ“י הרכבם הכימי) בכלל, וסמיכות עפ“י מהירותן בפרט. הדרך היחידה לדעת זאת היא ליצור את החומר ולנסות אותו.

וכאן בא הניסוי לעזרה (או לפחות, זה מה שמקווים) : בטיסה הבאה של מעבורת החלל קולומביה, אותה טיסה בה ישתתף האסטרונאוט הישראלי, אל“מ אילן רמון (שאגב, לעומת מה שרבים חושבים, לא יבצע אך ורק את הניסוי הישראלי), יתבצע ניסוי שמטרתו לאסוף מידע נוסף בנושא.

הניסוי, שכינוייו CVX-2 (קיצור ל-“Critical Viscosity of Xenon-2″) יורכב ממיכל המכיל את החומר קסנון, וכפות מיניאטוריות שיערבבו את הקסנון. הקסנון, בעל הרכב כימי פשוט מאד (אטום אחד במולקולה) לא מציג את התכונה הנ“ל במצב ”נורמלי“, אבל התיאוריה אומרת שבנקודה הקריטית, בה קיים לחץ וטמפרטורה מסויימים מאד - מצב בו החומר יכל להיות גם נוזל וגם גז, אותה התופעה אמורה (שוב, עפ“י התאוריה - תאוריה שאפילו מחשבי העל החזקים ביותר העומדים לרשות המדענים לא יכולים לבדוק, בשל מורכבות התהליכים) לחשוף את עצמה. במצב כזה אפשר יהיה לבצע ניסויים (שינוי לחץ, טמפרטורה ועירבוב) על הקסנון, ולנסות להבין את התופעה, ואולי להסיק לגבי חומרים מורכבים יותר.
אני כבר מחכה לתוצאות :)

מקור: science@NASA

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.