בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » בדיקות DNA לקנאביס

בדיקות DNA לקנאביס

מאת גל ברק

למירוץ החימוש בין סוחרי ויצרני הסמים למשטרה, נוסף נשק נוסף: בדיקות DNA לסמים.

שימוש בטכניקת זיהוי DNA היא כבר דבר שבשגרה: בטכניקות שכאלו משתמשים לצורך בדיקות הורות, זיהוי מחלות, זיהוי פושעים עפ“י חומרים ביולוגיים שהשאירו בזירת הפשע ועוד. הבדיקה יחסית פשוטה (דגימת דם שיער או רוק יכולים להספיק) ומאפשרת לקבוע, כמעט בוודאות מוחלטת, דמיון גנטי בין שתי הדגימות המושוות (למשל שיער מזירת פשע, ו-DNA של חשוד) או (בוודאות מלאה) חוסר דמיון. לאחרונה מתבצע שימוש נוסף בטכניקות אלו, לצרכים משטרתיים, והוא זיהוי גנטי של צמחי הקנביס, מהם מפיקים את סם המריחואנה.

לצמח הקנביס, כמו לכל צמח אחר, ישנו DNA יחודי לו. בימים אלו נבנה בארה“ב מסד נתונים שיכיל ”טביעות אצבע גנטיות“ של צמחי הקנביס ובכך יאפשר לרשויות החוק לעקוב ולשייך את הסם הנתפס בשלבים השונים של תהליך ה“הפצה“ לגורמים האחרים באותה שרשרת ההפצה.
יש לציין שניתן ליצור שיבוט של צמח, ע“י שימוש בענפיו, למשל, ליצירת צמח חדש. במצב כזה יכולים להווצר צמחים שונים, שהם דומים גנטית, אך הצמחים הזהים עדיין מקורם זהה.
בין היתר, שיטה זו תוכל לעזור בזיהוי רשתות הפצה של הסם (אם לקבוצת אנשים יש את אותם הצמחים, הם משתפים פעולה) ואולי הנתונים שיאספו יעזרו גם לזהות ”מטרות“ למעקב משטרתי: אם מגלים שיש חלק משמעותי שמגיע ממקור מסויים, למשל, אפשר להתרכז בניסיון לעצור את ההפצה מאותו המקור.

בעוד שהשימוש במסד הנתונים עדיין נמצא בשלביו הראשוניים ועדיין קשה להעריך אילו שימושים עוד ימצאו לו, סביר שלמידע תהיה השפעה לא מועטה ואנשי החוק ינצלו את האפשרויות הגלומות בו עד תום.

מקור מידע: NewScientist

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.