בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » סימולציה היסטורית - גם זו שיטה לערוך מחקר :)

סימולציה היסטורית - גם זו שיטה לערוך מחקר :)

מאת גל ברק

ההנחה הרווחת בין ההסטוריונים, לגבי צמיחת ונפילת אוכלוסיות רבות בעולם, נובעת מתנאי הסביבה: ככל שיש יותר מזון, להספיק ליותר אנשים, כך האוכלוסיה משגשגת. כאשר יש מחסור (או שיש פיצוץ אוכלוסין מכל סיבה שהיא) יהיה רעב, התמותה תעלה, והאוכלוסיה תפחת.
אלו הן השערות שלא ניתן ממש להוכיח בשום צורה, אולם צוות מדענים הראה ששימוש בסימולציה יכל לעזור בנושא.

הסימולציות במדע אינן דבר חדש. אך כאן איננו מדברים על סימולציה של תהליכים פיסיקליים או דומים להם, בהם משתמשים בנוסחאות דטרמיניסטיות (כאלו שאם תכניסו ערך מסויים תקבלו, בהכרח, כל פעם אותם ערכים כתוצאה), אלא סימולציות הרבה יותר דומות למשחקי סימולציה במחשב כמו ”הסימס“ ואחרים. במשחקים כאלו יוצרים (השחקן או המשחק) תנאי מחייה מסויימים, כאשר הדמויות במשחק (לפעמים נראות ממש ולפעמים מיוצגות ע“י משהו אחר, כמו מכוניות לסימולציה של כבישים) מתנהגות בהתאם לתנאים הנתונים, ומגיעות למצבים שונים (וניקוד שונה ) עפ“י הנתונים.

בצורה דומה, הסטוריונים בדקו מהם תנאי המחיה של האנאסזים (anasazi), אשר חיו באיזור מסויים בצפון אמריקה, בין היתר בין השנים 800 ל-1350, תוך שימוש בממצאים היסטוריים גיאולוגיים ואקלימיים, ומכך חישבו מהי כמות המזון שתיווצר בכל זמן, באותו האיזור. את הנתונים הזינו למחשב, ובנוסף ”השתילו“ בתוכנת המחשב גם מספר קטן של חקלאים וירטואליים, בשנת 800, שיכלו לעבוד את האדמה, לפתח משפחות, להוליד ילדים, לעבור מקום מגורים, לשלוח את הילדים לבנות בתים חדשים ובסופו של דבר, גם למות.

המודל הניב תוצאות מאד יפות והתאמה לא רעה בין האוכלוסיה בפועל, לאוכלוסיה, כפי שחוזה המודל. ניתן לראות ירידות חדות לאחר בצורות ארוכות, ועליות שעוקבות, גם הן, בצורה טובה, אחרי כמות האנשים האמיתית שהיתה באותו המקום. כל זאת, למרות כשהנתונים שהתחשבו בהם היו מאד גסים. דבר זה בהחלט מאשר ומחזק את הדעה בנושא…

אולם, דבר מעניין הוא, שבמציאות, אותם אנשים ”נעלמו“ אחרי בערך שנת 1300, בעוד שמבחינת כמות המזון, באותה תקופה היה מספיק כדי לכלכל כ-400 איש. אני מניח שזה מראה לנו בכ“ז את מגבלות הסימולציה. עורכי המחקר מציעים לכלול, במודל משופר, גורמים נוספים, כגון מחלות שיכולות להווצר כתוצאה מהתנאים ההגייניים הירודים בזמן המחסור במים. בנוסף הם מציעים לבדוק האם אותם האנשים פשוט החליטו לעבור מקום, בסביבות 1300, לאחר שרבים מקרוביהם מתו במקום ה“מקולל הזה“…
אז אמנם רואים את מגבלות הסימולציה, בניסוי זה, אבל זו בהחלט שיטה טובה (ואתם חייבים להודות, גם יפה) לבצע מחקר מדעי.

מקורות:
Nature 419, 567 - 569 (2002); doi:10.1038/419567a

המחקר עצמו

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.