בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » דקה עם 61 שניות?

דקה עם 61 שניות?

מאת גל ברק

הדקה האחרונה של 2005 תכיל 61 שניות, במקום ה-60 הרגילות. מדוע (וכמה) זה קורה?

שעון - אילוסטרציה
צילום: aleksandar milosevic

מבחינה טכנולוגית, המערכת שקובעת את הזמנים עבור בני האדם על כדור הארץ היא מערכת מאד מדוייקת, המורכבת מרשת של שעונים אטומיים שמפוזרת בכל העולם.
אבל יש עוד מערכת שאנחנו רוצים לעבוד על-פיה: מערכת השמש.

אמנם מערכת השעונים האטומיים מאד מדוייקת, ומהירות סיבוב קרום כדור הארץ לא משתנה הרבה (למרות שברמת הדיוק הזו, בהחלט מרגישים שינויים), אבל הם עדיין לא תואמים במאה אחוז. ולכן, מידי פעם צריך לעשות תיקון.

על התיקון מכריז גוף הנקרא בשם INTERNATIONAL EARTH ROTATION AND REFERENCE SYSTEMS SERVICE, או בקיצור IERS (אגב, אם מישהו מגלה איך אפשר להסיר את הרישום לרשימת התפוצה שלהם, נא להודיע לי :) ).

ה-IERS מרכז מידע על סיבוב כדור הארץ, כולל תצפיות שנועדו במיוחד לבדיקת הנושא הזה, וכאשר מגיעים למסקנה כי הזמן שנקבע ע“י השעונים האטומיים עלול לפגר או למהר ב- 0.9 שניה מהזמן ה“אסטרונומי“, מודיעים על מה שמכונה ”leap second“: הוספת או הורדת שניה מהדקה האחרונה של דצמבר או יוני.

מאז 1958, אז התחילו להשתמש בשעונים אטומיים כדי לקבוע את הזמן בצורה מדוייקת, הצטבר הבדל של מעל 32 שניות בין הזמן האטומי לסיבוב כדור הארץ. אגב, קיימת טבלה באתר ה- IERS המפרטת את השינויים (23 מהם בוצעו בקפיצות של שניה, כפי שצפוי בסוף השנה האזרחית הקרובה).

אז בסוף השנה הנוכחית, שעון מדוייק יראה את השעה 23:59:59, לאחריה 23:59:60 ורק אח“כ 00:00:00 בשנה החדשה.
מעניין כמה שעונים בעולם יכולים לעשות את זה :)

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.