בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » יחידה חדשה ב- NASA תעסוק בתיכנון ובקרה על תוכניות החלל

יחידה חדשה ב- NASA תעסוק בתיכנון ובקרה על תוכניות החלל

מאת גל ברק

בצעד שכמעט מעלה את השאלה איך לא חשבו על זה קודם, מנהלן NASA החדש מייקל גריפית‘ החליט להקים יחידה שתפקידה ניתוח והערכת תוכניות סוכנות החלל. באופן קצת מפתיע (לפחות אותי זה הפתיע :) ) ההכרזה על כך הגיעה אתמול, כמעט חודשיים לאחר יסודה, כך עפ“י אתר היחידה.

אבל ההחלטה בהחלט מבורכת. בחודשים האחרונים נעשו החלטות שעוררו מחלוקות רבות והתרעמות מצד מדענים בתוך סוכנות החלל ומחוצה לה, על ביטולי תוכניות מחקר. ביטולים נדרשים במיוחד בשל הצורך לבטל ולשנות תוכניות בשל קיצוצים בתוכניות המחקר, לטובת המשימה שאותה העלה בחזונו לסוכנות החלל נשיא ארה“ב גורג‘ וו. בוש, אולם לטענת מדענים לא מועטים, בחירת המשימות לביטול עוררה שאלות קשות.
זכורות לרעה במיוחד ההחלטות על ביטול המשימה לשיפוץ טלסקופ החלל האבל, טלסקופ שהגיע לגילויים מדהימים ועדיין משמש כלי מחקר יחודי ופורה, והשינויים התכופים שהוכרזו לאחר מכן בהחלטה. נושא אחר שעלה לכותרות לאחרונה הוא תוכנית הוייג‘ר, הממשיכה לפעול ולעקוב אחר שתי החלליות שהגיעו עד כה למרחק הכי גדול שאליהן הגיעו חלליות מעשי אדם מעולם. דווקא כיום, כאשר החלליות מתרחקות יותר ויותר ממערכת השמש, והשפעות לא מוכרות נחזות בתנועתן, תלויה חרב הקיצוצים מעליה.
בשני המקרים החלטה על ביטול עלולה להוביל לאיבוד הרבה ידע רב ערך, שויתור עליו עלול לעלות ממון רב, אם יוחלט לנסות להשיג אותו מחדש בעתיד. דבר זה אמור נכון במיוחד לגבי תוכנית הוייג‘ר.

מטרת היחידה החדשה היא לתמוך בהחלטות הנהלת הסוכנות בנוגע לתוכניות החלל. מעבר לשיפור הבקרה על התוכניות הקיימות, אם מההיבט התקציבי, המדעי או בצורות אחרות, היא תסייע בהקצאת המשאבים ובקביעת סדר עדיפויות ארוך טווח, לניצול מקסימלי של כספי הסוכנות.

היחידה כבר התחילה לבדוק את השימוש במעבורות חלל לבניית תחנת החלל הבינ“ל, לאור העובדה שצי מעבורות החלל אמור לצאת משימוש בשנת 2010 כשתחליף אמיתי למעבורות עדיין אינו נראה באופק. בנוסף, נבדקים בכלליות נושאים האחרים שקשורים לתוכניות של סוכנות החלל, למשל מהם הצרכים שצריך לספק כדי להחזיר בני אדם לירח.

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.