בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » טייסי פעלולים לעזרת סוכנות החלל - פרוייקט ג‘נסיס

טייסי פעלולים לעזרת סוכנות החלל - פרוייקט ג‘נסיס

מאת גל ברק

בתחילת החודש הבא, ב- 8 לספטמבר ליתר דיוק, תתבצע אחת ה“נחיתות“ המעניינות שבוצעו לאחרונה מהחלל. התוצאות המדעיות הצפויות אינן זניחות כלל וכלל, אבל דווקא פרט אחר תפס את הכותרות בנחיתה הזו: הנחיתה לא תתבצע על הקרקע, אלא בעזרת שני מסוקים, שינסו לתפוס קפסולה המכילה חומרים מהחלל.

המדובר הוא על פרוייקט ”ג‘נסיס“ (Genesis - ”בראשית“ באנגלית) של סוכנות החלל האמריקאית NASA, והוא הפרוייקט הראשון, מאז שנת 1972, שבו יחזירו דגימות מהחלל לכדור הארץ. הראשון, אגב, שמקור הדגימות בו יהיה רחוק מהירח.

החללית ג‘נסיס הוצבה למשך כמעט 27 חודשים במסלול המרוחק מעט מהמרחק בין כדור הארץ לירח, בין כדור הארץ לשמש, ומחוץ לשדה המגנטי של כדור הארץ. במיקום זה החללית אספה את החלקיקים שהגיעו אליה מהשמש, באמצעות קולטים מיוחדים. לאחר התקופה הזו החללית הושמה במסלול חזרה לכדור הארץ , כדי להחזיר את החומרים שנאספו. תוכלו לראות את מיקומה הנוכחי של החללית באתר http://www.genesismission.org/mission/live_shots.html . לאחר ניתוח הרכב החומרים שנאספו, מדענים מקווים לקבל תמונה מדוייקת יותר על הרכב החומרים הנפלטים מהשמש, על הרכב השמש ועל ההרכב המקורי של מערכת השמש, מאשר היה ניתן להשיג עד כה.

בשל החשש שבפגיעה עם הקרקע הקפסולה שמחזירה את החומרים תנזק, הוחלט שעל החזרת הקפסולה יופקדו צוותים מוסקים. חלקם טייסי פעלולים בתעשיית הסרטים האמריקאית, שעושים את התפקיד כ“השלמת הכנסה“.

בשלב מסויים בטיסתה, הקפסולה תפתח מצנח, ותאט את נפילתה. כאשר תגיע לגובה שעליו הוחלט מראש, ינסו צוותי המסוקים לתפוס את הקפסולה עם המצנח, בעזרת וו שאורכו כחמש וחצי מטר. אם מסוק אחד לא יצליח, מסוק שני שיבוא מאחוריו יפעל בנסיון לתפוס את הקפסולה עם המצנח. להערכת הצוותים, יהיה להם מספיק זמן לחמישה נסיונות לפני הפגיעה בקרקע, וזה יותר ממספיק.

טייסי המסוקים באימונים

טייסי המסוקים באימונים (מתוך אתר NASA)

מקורות המידע:
אתר המשימה
הודעה לעתונות 2004-207 (NASA HQ)

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.