בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » גלי ענק - זה אמיתי, ואפילו נפוץ (יחסית למה שחשבו בעבר, בכל אופן :) )

גלי ענק - זה אמיתי, ואפילו נפוץ (יחסית למה שחשבו בעבר, בכל אופן :) )

מאת גל ברק

אחד השיאים של הסרט ”ים של חברים“ הוא גל ענק, בגובה עשרות מטרים, שגורם לטביעת הספינה שבה שטים גיבורי הסרט. במשך שנים רבות האמינו כי גלים כאלו הם בעיקר מיתוס, ורק נדמה לימאים שהגל כזה ענק.

המודלים הנוכחיים לחיזוי גובה גלים, חוזים גלים בגובה מקסימלי של 15 מטרים בלבד (וסבירות של גל ענק אחד כזה ב- 10,000 שנה). אולם מדידות אובייקטיביות, שנערכו בשנים האחרונות באמצעים מתקדמים, כמו מערכות לייזר ומכ“ם שמותקנות על ספינות ואסדות קידוח, מגלות כי במספר מקרים באמת הופיעו גלי ענק שגובהם גם מגיע ל-30 מטרים, כגובה בניין בן 10 קומות. בחלק מהמקרים נגרמו נזקים משמעותיים באניות ומכליות ענק.

לפני כ-4 שנים, החליטו באיחוד האירופאי לבדוק עד כמה נפוצים הגלים האלו. לדבר זה השלכות משמעותיות, משום שספינות רבות נבנות בהנחה שלא יתקלו בגלים שגובהם מעל 15 מטרים… הנחה שעכשיו מוטלת בספק.

במחקר הראשוני, בדקו החוקרים תמונות שהושגו בעזרת מכ“מים הממוקמים על שני לווינים של סוכנות החלל האירופאית. החוקרים בדקו תמונות משלשה שבועות, בהם דווח על שני גלי ענק שפגעו באניות.
בדיקה ממוחשבת של התמונות, הצליחה לזהות יותר מעשרה גלי ענק, שגובהם היה מעל 25 מטרים.

אז מה יוצר את גלי הענק האלו?
הדבר נבדק במחקר שנערך כיום, ואין עדיין מסקנות סופיות, אך החוקרים מספרים כי כבר הבחינו במספר צורות שבהם גלי ענק יכולים להווצר. כדוגמא, הם אומרים כי נראה שישנם איזורים באוקיינוס , שבהם מערבולות וזרמים מרכזים את אנרגית הגלים (ה“רגילים“) המגיעים אליהם, וגורמים ליצירת גלי ענק.

מחקר נוסף שנערך בעקבות המחקר הראשוני, מנסה לבדוק את תכנון הספינות כיום, והאם צריך לשנות אותו, כדי להתאימו לנתונים החדשים שהתגלו.

על מסקנות נוספות, קרוב לודאי נשמע בהמשך.

מקור המידע: סוכנות החלל האירופאית

5 תגובות לסיפור ”גלי ענק - זה אמיתי, ואפילו נפוץ (יחסית למה שחשבו בעבר, בכל אופן :) )“

  1. מאת ממי:

    גל מפלצתי (Freak Wave)

    אחד מהסודות המפחידים, האפלים והמסתוריים ביותר של הים הנו טביעתן של אוניות אל קרקעית האוקיינוס על כל צוותן. במשך דורות האמינו הימאים כי הסיבה לטביעה טמונה בגלים מפלצתיים. אולם המדענים פטרו אמונות אלו כבלתי אפשריות. עתה, כאשר הופיעו עדויות חדשות, המדענים חושבים שיתכן והם העריכו שלא כראוי את כוחו של הים.

    תוכנית בת 50 דקות. תשודר ביום חמישי, ה- 15 ביולי, בשעה 23:00, עם תרגום לעברית

  2. מאת mark:

    אני נדהם, ומה הם האפשרויות כשניתקלים בגל כזה בלב ים.

  3. מאת חאן:

    איפה ישודר ???
    חשוב מאודד

  4. מאת גל ברק:

    שודר בשנה שעברה (התגובה על השידור היא מה- 7 לאוגוסט 2004) :)
    אגב, אני ראיתי שידור שני - או יתכן שזו היתה גירסה מעודכנת: היא הכילה מידע על המחקר המוזכר כאן - לפני כחודש ב- BBC Prime.
    יש להם רצועות שידור של BBC Learning בשעות הלילה המאוחרות/הבוקר המוקדמות.

  5. מאת אלירן:

    ראיתם את הסרט פוסידון בגירסה החדשה?
    גל בגובה עשרות מטרים שמגיע מצידה של אנית נוסעים גדולה, בהחלט יכול להפוך אותה בתנאים המתאימים.
    פשוט גורם לצמרמורת.
    למי מכם שצפה בסרט המחודש - האם גם לכם היתה צמרמורת מלראותת את הגל הענק הזה?