בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » תחזית לרעידת אדמה

תחזית לרעידת אדמה

מאת גל ברק

אחד מכוחות הטבע ההרסניים ביותר, הוא הכח המשתחרר במהלך רעידת אדמה. נסיונות רבים נעשו כדי לנסות לחזות רעידות אדמה, אולם כיום, רוב התחזיות הן תחזיות סטטיסטיות בלבד, המאפשרות להבין רק עד כמה איזור מסויים פעיל סייסמית, ולא מתי תתרחש רעידת האדמה הבאה.

על פי כתבה שהתפרסמה ב- Newsday, קבוצת מדענים מארה“ב פיתחו מודל, אותו הם מקווים לבדוק בעזרת תחזית שפרסמו עתה: עד ה-5 לספטמבר תתרחש רעידת אדמה בעוצמה הגדולה מ- 6.4 בסולם ריכטר, באיזור בגודל של כ- 31,000 קילומטרים רבועים, מזרחית ללוס אנג‘לס. באיזור זה התרחשו 9 רעידות אדמה בעוצמה זו, ב-70 השנים האחרונות.
הסיכוי שהם נותנים להתממשות התחזית: 50% (סיכוי שהוא גדול מהסיכוי שתתרחש שם רעידת אדמה באופן אקראי).

על פי הכתבה, הצוות הצליח לחזות שתי רעידות אדמה שהתרחשו בעבר, ורק לאחר מכן הם החליטו לפרסם את התחזית השלישית ג

2 תגובות לסיפור ”תחזית לרעידת אדמה“

  1. מאת טינקרבל:

    מה אתם כל כך מתאמצים?
    בשביל מה לבדוק מתי יש רעידות אדמה ?
    אולי אנשים יפגעו אבל ככה זה … זה אמור לקראת..

  2. מאת גל ברק:

    אני בהחלט מסכים שהתועלת בתחזית לרעידת אדמה, במיוחד אם היא לא יותר מידי מדוייקת ורק לטווח ארוך, אינה מובהקת. אי אפשר לעשות משהו נגד זה… אבל מצד שני, גם נגד מזג האויר אי אפשר לעשות יותר מידי, ובכל זאת, תחזית מזג האויר מועילה ללא מעט אנשים.
    כפי שתחזית מזג האויר עוזרת לאנשים להתכונן מפני מזג אויר גשום, כך גם תחזית וניתוח הסיכונים יכול להועיל לאנשים להתכונן לרעידת האדמה (למשל, בחינת מבנים והתאמתם לסיכוי של רעידת האדמה) ואם ישנה התראה קצרה - ביפן, אם אני לא טועה, מנסים לפתח מערכת התראה כזו, אפשר להתריע בפני התושבים לצאת ממבנים, או לעבור לאיזורים מוגנים יותר בתוך המבנים, במהירות. זה אמנם לא נשמע הרבה, אבל אם תהיה יכולת חיזוי מספקת, זה יכל לצמצם פגיעות ואולי גם להציל חיים…