בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » דרך לשמור על הפוריות לאחר הסרטן: השתלת שחלות

דרך לשמור על הפוריות לאחר הסרטן: השתלת שחלות

מאת גל ברק

לכימוטרפיה, הקרנות וניתוחים נגד סרטן, פוטנציאל נזק גדול. הדבר נכון לכלל איברי הגוף, כולל האיברים במערכת הרביה. אדם המצליח להתמודד עם מחלת הסרטן, פעמים ימצא את עצמו עקר בסופם של הטיפולים.

אצל הזכר, פתרון פשוט יחסית לביצוע, אשר יאפשר הולדת ילדים בעתיד, הוא הקפאת זרע. עבור נשים, אין פתרון פשוט.
שיטה אחת אפשרית לשימור החומר הגנטי, היא לבצע הפריית מבחנה עוד לפני תחילת הטיפול נגד הסרטן, ולהקפיא את העוברים. תהליך זה יכל לדרוש זמן יקר, וגם לא יכל לעזור לנשים שאינן נשואות ושאינן מעוניינות להשתמש בתרומת זרע לצורך ההפרייה.

שיטה נוספת, ניסיונית במידה מסויימת ובעלת סיכויי הצלחה שאינם גבוהים, היא להקפיא ביציות בוגרות, ולהפרות אותן לאחר מכן. גם לשיטה זו גם קיימים חסרונות שאינן זניחים: מלבד סיכויי ההצלחה הבעייתיים, בין היתר משום שכמות הביציות הבוגרות שניתן למצות בתהליך אינה גבוהה, אך גם משום שתהליך זה, גם הוא, דורש תקופה של שבועות לצורך טיפול תרופתי מקדים, לדרבון מערכת הרביה של האשה.

לאחרונה הצליחה קבוצת חוקרים מארה“ב ליצור פרוצדורה נוספת, במטרה שתשמש כתחליף. החוקרים לקחו רקמת שחלה, המכילה ביציות שאינן בוגרות, מאישה שעמדה לעבור טיפול כימוטרפי.
לאחר כ-6 שנים, הרופאים השתילו את הרקמות בתוך חלל הבטן של האישה, במטרה שהרקמה תתחיל לתפקד, וממנה יוכלו למצות ביציות, לצורך הפריית מבחנה.

שלשה חודשים לאחר ההשתלה, הובחן כי הרקמה אכן התפתחה, והחוקרים הצליחו להוציא 20 ביציות שעברו, לאחר מכן, את תהליך הפריית המבחנה. מתוך הביציות הללו, אחת הצליחה לעבור את תהליך הפריית המבחנה באופן תקין, והועברה לרחם החולה.
על פי אתר Nature, ההריון לא צלח.
למרות כשלון ההריון, שהוא דבר נפוץ בהפריות מבחנה, בהחלט סביר כי הפרוצדורה החדשה תוכל לשמש בעתיד, ותסייע לנשים במצב דומה להרות ולהוליד ילדים.

2 תגובות לסיפור ”דרך לשמור על הפוריות לאחר הסרטן: השתלת שחלות“

  1. מאת נילי:

    שלום

    מה קורה כיום עם השיטה לבנות חולות סרטן. האם יש התפתחות בנושא?

  2. מאת גל ברק:

    למיטב הבנתי השיטה הזו עדיין די נסיונית. אולם זהו כבר אינו הניסיון היחיד. למעשה, הדבר בוצע כבר גם בארץ.

    חיפוש של המושג ”השתלת שחלות“ מניב לא מעט מידע בנושא. עפ“י מאמר של ד“ר יריב גדעוני, באתר שירותי בריאות כללית, נהוג לבצע שימור רקמות שחלה לפני טיפולים, תוך הנחה שניתן יהיה לבצע בהן שימוש בעתיד. שווה לקרא :)