בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » שיבוש פעולת המוח כדרך לשיפור?

שיבוש פעולת המוח כדרך לשיפור?

מאת גל ברק

עובדה מס‘ 1: לפעמים, כאשר חלק מסויים במוח לקוי, קורה שהאדם מפתח גאונות או כשרון בתחום מסויים. אם אדם שקיבל שבץ והפך למוזיקאי מחונן, או אולי אדם שהיה במקור בעל ליקוי מוחי אך התברר מאוחר יותר שיש לו כשרון נדיר. את אותה התופעה הצליחו לעורר גם באמצעות שידור של פולסים מגנטיים ישירות לאיזורים מסויימים במוח (אני בחיים לא הייתי נותן שיעשו עלי ניסוי כזה!).
לא ידוע למה זה יכל לקרות. יש שמשערים שהאיזור הפגוע מאפשר לפעילויות של איזורים אחרים במוח ”להשתלט“ על חלקים פעילים בו. השערה אחרת היא שפעילויות מוחיות מפריעות אחת לשניה, וברגע שנעלם מידע שמגיע מהאיזור שלא פועל בצורה תקינה, חלקים אחרים יכולים לפעול בצורה טובה יותר. אף אחד לא באמת מבין את זה.

עובדה מס‘ 2: ישנם איברים, כגון התוספתן, שהתפתחו במהלך האבולוציה ובעבר שימשו לתפקיד כלשהו (שתרם להשרדות), אך כיום אותם האיברים התנוונו, ותפסו מקומם איברים או יכולות שמחפים עליהם. למשל, מחקר גנטי העלה כי בשלב שבה ראיית צבע התפתחה, חלה הדרדרות ביעילות חוש הריח.

כיום אפשר למפות פעילויות מחשבתיות בדיוק לא רע (ושעוד ישתפר, ללא ספק) לאיזורים מסויימים במוח (זיהוי אנשים נעשה באיזור אחד, תרגום אותות השמע שמגיעים מהאזניים במקום אחר וכ‘ו). יתכן כי בדומה לאיברים שאינם משמשים אותנו, ישנם איזורים מסויימים במוח, אשר התפתחו בתהליך האבולוציוני ואינם משמשים כיום בצורה המועילה ששימשו בעבר (למשל, כיום המזון בעולם המערבי נמצא בשפע, וישנם מנגנוני ויסות רעב שיתכן שהם מיותרים).
היתכן כי בעתיד נוכל (ויהיה כדאי) לשבש את פעולתם של איזורים אלו בצורה שתאפשר ניצול טוב יותר של המוח?
נקודה למחשבה :)

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.