בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » מטאפורות גורמות נזק?

מטאפורות גורמות נזק?

מאת גל ברק

ללא ספק, כל שונאי לימודי הספרות יסכימו איתי, מטאפורות יכולות להיות בעיה רצינית ;), אבל אני רוצה לדבר על מטאפורות מסוג אחר: המטאפורות המדעיות.

כדי להסביר דברים לא מעטים, נעזרים רבים (בין היתר, גם אני) בהפשטות של התהליכים או התופעות שמתארים.
מאמר שהתפרסם בגליון Science האחרון, מעלה בעיה: האם שימוש במטאפורות, עלול לגרום לאנשים להסיק דברים שאינם נכונים?
ובכן, הבעיה אינה נוצרת (לרוב) כשהתיאור מופיע בתוך הקשרו, אך הבעיה אכן קיימת. הסיבה שמדברים דווקא על מטאפורות, היא שמטאפורה, בהקשר זה, היא שימוש בתחום אחד, המוכר לנו, כדי להסביר דבר שאינו מוכר. ”טביעת אצבע גנטית“ הוא ביטוי המשמש להסבר על השונות בין DNA של אנשים שונים, אך באותה מידה גם לשונות בין DNA של צמחים, דגים או בעלי חיים אחרים שאין להם אצבעות ובטח לא טביעת אצבעות.
בעוד שבהסבר המקורי ובהקשר המדעי, סביר שאנשים יבינו את העקרון החדש המוסבר, ברגע שיוצאים מההקשר, או אם משמעות הדימוי בו משתמשים משתנה עם הזמן, אנשים עלולים להבין לא נכון גם את העקרון המדעי.

אחת הדוגמאות הבולטות בהקשר זה היא ”survival of the fittest“ שתורגם לעברית כ-“השרדות החזקים“. אני מתאר לעצמי שרובכם זיהיתם את האימרה, וקישרתם אותה לתורת האבולוציה. ”השדרות החזקים“ הוא משפט שאפשר לפרשו בצורה פשוטה ביותר: מי שחזק יותר שורד. אדם שאינו יודע את ההקשר עלול לחשוב שתורת האבולוציה (או לפחות חלקה) אומרת שכאשר מופיע גזע/זן/מין חזק יותר, הוא זה שישרוד, והחלש יותר יכחד. אני מתאר לעצמי שאף אחד לא יתווכח איתי אם אומר שאדם חזק יותר מתִיקן (ג‘וק). במצבים קיצוניים, דווקא לתיקן יותר סיכוי לשרוד… אז מי באמת החזק כאן? כאן אנו מתקרבים להקשר של תורת האבולוציה, ואם נגיד שבהקשר הזה התיקן חזק מהאדם, לא נטעה.
באנגלית, משמעות המטאפורה דומה, אך מבחינה הבנה מילולית של המשפט, אולי ”הכשירים שורדים“ יהיה תרגום מדוייק יותר. הנאצים כבר הראו לנו איך ניתן לפרש זאת ו“להאיץ את התהליך הטבעי“….
זוהי דוגמא אחת מיני רבות. אפילו אם נתרכז בתחום אחד, לדוגמא בתחום האקולוגיה, אפשר למצא דוגמאות רבות: בעלי חיים ”זרים“ לעומת מקומיים, התנחלות, תחרות, צריכה, הגנה, הפרעה, יעילות, שיוי-משקל, אויבים ועוד.

ללא ספק שימוש במטאפורות, אנלוגיות, או כל השוואה עם ידע קיים, עוזר בהסברים ובהבנה. אבל תמיד צריך לזכור כי זהו כלי. כלי שמטרתו היא ההסבר. המטאפורה אינה עומדת בפני עצמה, ואם אתם מכירים ”סיסמא“ המתארת תופעה, תמיד כדאי לנסות להבין קצת יותר לעומק… כי אולי המשמעות האמיתית היא לא בדיוק מה שחשבתם

מבוסס על מאמר שהתפרסם ב-Science

Science 2003 301: 52-53

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.