בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » הפתרון לבעיות ההרטבה: גשר לשיניים?!

הפתרון לבעיות ההרטבה: גשר לשיניים?!

מאת גל ברק

בעוד שלרוב הבעיה עוברת עם הזמן, בעית ההרטבה היא בעיה מביכה ולא נעימה לילדים, לפעמים גם בגילאים לא כ“כ קטנים.
הסיבה לבעיה לא תמיד ברורה (למעשה, כמעט תמיד לא ידוע מקור הבעיה), ולכן הרבה טיפולים מנוסים לצורך פתרונה: מטיפול תרופתי להפחתת כמות השתן, ועד לטיפולים פסיכולוגיים. אבל עכשיו, מספר חוקרים טוענים שלמעשה הסיבה להרטבת לילה היא בכלל בעיות נשימה…
מתברר שבמספר מקרים, בהם בדקו את בעיות ההרטבה של ילדים שעברו ניתוחים להסרת שקדים או פוליפים בגרון, אותם הניתוחים פתרו במקרים רבים גם את בעיות ההרטבה של אותם הילדים, או לפחות שיפרו את המצב.

אבל בעיות הנשימה הכי נפוצות נובעות מחך צר. חך צר ”מאפשר“ ללשון לחסום את מעבר האויר בזמן השינה, ולגרום למחסור בחמצן. בעוד המנגנון האחראי על כך אינו ברור, כנראה שאותו מחסור בחמצן אחראי על ההשתנה…
אבל חך צר זה לא משהו שאי אפשר לשנות, ולמעשה, אפילו בקלות. מתקן שעיצבו החוקרים, בדומה לגשר המותקן ליישור שיניים, מאפשר הרחבת מעבר האויר.
שני מחקרים שבוצעו בעבר הלא רחוק, אך עם מספר קטן של ילדים, העלו תוצאות מאד מעודדות: בשודיה, נוסה המתקן על 10 ילדים ששום טיפול אחר לא עזר להם. עבור 4 מהם, הטיפול הפסיק לחלוטין את בעית ההרטבה תוך חודש, עבור ששה נוספים, הטיפול שיפר את המצב. בניסוי דומה בבריטניה, הטיפול הפסיק את בעיות ההרטבה של כל אחד מ-10 הילדים שהשתתפו בו.

הניסויים האלו אמנם לא נערכו על כמות גדולה של מטופלים, אבל התוצאות בהחלט מעניינות… ניסוי גדול יותר, עם 100 מטופלים, יערך בקרוב.

מקור: NewScientist

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.