בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » מחשבים יעזרו לנטר מצלמות במעגל סגור

מחשבים יעזרו לנטר מצלמות במעגל סגור

מאת גל ברק

מאז ה-11 בספטמבר 2001, הרבה מאד כספים הושקעו בפיתוחים הקשורים במניעת פעילויות טרור. מספר לא קטן מהנסיונות מתבסס על מצלמות אבטחה שמותקנות במקומות שונים, משדות תעופה ועד לתחנות רכבת תחתית, כדי לזהות חשודים. בעוד מרבית המחקרים מתבצעים כדי לנסות לזהות פנים של חשודים, והם בשלב תיאורטי ביותר (חלקם אולי יותר מ-10 שנים לפני ישום מעשי) מדענים בבריטניה חשבו על שיטה יחסית פשוטה, שאמנם לא מבצעת את כל העבודה, אך מושכת תשומת לב המפעילים האנושיים של המערכת, כדי שיבדקו אם בתמונה מסויימת לא קיים משהו חשוד.

חדר בקרה על מצלמות פיקוח

חדר בקרה על מצלמות פיקוח בסקוטלנד-יארד (בריטניה)
(התמונה, מאתר ה-BBC)

בשבועות הקרובים יערך ניסוי למערכת, בתחנות הרכבת התחתית של לונדון. ליבה של המערכת הוא במחשב (כמובן), אך לא כזה שמבצע פעולות מסובכות ואשר דורשות כח עיבוד רב. הביצוע אינו פשוט, אך מתבסס על עקרונות יחסית פשוטים: למחשב מוזנות תמונות של תחנת הרכבת התחתית בה מבוצע הניסוי, כשהיא ריקה. בצורה שכזו, המחשב יכל לזהות מה ההבדל, בכל רגע, בין התחנה במצבה הנוכחי, לתחנה הריקה. בעוד שכמעט לעולם התחנה לא תהיה ריקה ולכן המחשב יזהה הבדלים במשך כל הזמן, בסה“כ ישנה פעילות ערה של אנשים כל הזמן, ולכן גם אותם ההבדלים כל הזמן ישתנו. וכאן נכנסים לתמונה החפצים החשודים: חפץ חשוד הוא לרוב חפץ עזוב, שבעוד שהוא לא תואם לתמונת התחנה הריקה, הוא נשאר באותו מקום כל הזמן. אם המחשב מגלה שבמשך זמן מסויים, למשל, גוף כלשהו נמצא באופן קבוע על הרציף (או בכל מקום אחר בתחנה), הוא יתריע על כך לאנשי האבטחה שעוברים על המסכים, והם יסתכלו לראות אם מדובר במשהו תמים, או שאולי מדובר על חפץ שאולי ראוי לבדוק את תכולתו.

השימוש באלגוריתמים פשוטים יחסית, ובכח עיבוד זמין, ובמיוחד ההסתמכות על אינטליגנציה אנושית, במקום לנסות לפתח אחת מלאכותית במיוחד לצורך הפעולה, תאפשר (בתקווה) להגיע למערכות מתוחכמות יותר, שגם יפעלו כבר בעשור הקרוב בצורה טובה ואמינה, ואולי יוכלו לסייע גם במניעת הטרור.
וכאן אני רואה את הצורך לציין שאולי אפשר לראות במערכות טכנולוגיות רבות שכבר קיימות, המשלבות את הטכנולוגיה עם השיפוט של האדם (כמו מזל“טים למשל) את הפתרון היעיל ביותר, בשלב הנוכחי של התקדמות הטכנולוגיה. אם ננסה לישם טכנולוגיות ישר מספרי המדע הבדיוני, לא בטוח שנוכל להשתמש בהן בעתיד הקרוב… לפעמים להשתמש במערכת שחלקה לא אוטומטי זה לא כ“כ אסון…

מקור מידע: NewScientist

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.