בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » חיילים עייפים שוים כמו חיילים שיכורים

חיילים עייפים שוים כמו חיילים שיכורים

מאת גל ברק

בצה“ל הפקודות אומרות: 6 שעות שינה כל 24 שעות באימונים. בארה“ב, לעומת זאת, זה לא סוד שיש יחידות שבהן מתאמנים ברציפות אפילו עד כדי איבוד יומיים שינה… מחקר שערך צבא ארה“ב באימון שכזה, שנערך כ-73 שעות ובמהלכן ישנו החיילים שעה בודדת, מגלה שתפקוד החיילים היה גרוע יותר מאשר אם היו נותנים להם נשק כשהם שיכורים.

האריס ליברמן מהמכון למחקר רפואה סביבתית של צבא ארה“ב וצוותו, עקבו אחר אימון של שתי יחידות העלית ה-“navy seals“ וה-“army rangers“. במשך האימון נבדקו כישוריהם של החיילים בקבלת ההחלטות, זכרון של פרטים חשובים בתרגיל, זמני תגובה ועוד. כל הכישורים הנ“ל ירדו באופן משמעותי עם הצטברות העייפות, ולמעשה אובחנה ירידה בכישורים לבצע פעולות פשוטות, ברמה כזו שאדם שיכור (עפ“י ההגדרה המקובלת בארה“ב של אלכוהול בדם) היה מתפקד בצורה טובה יותר.

המחקר מעלה שאלות רבות לגבי היעילות של חיילים ללא שינה בשדה קרב, והאפשרות שלהם לבצע את הפעולות הבסיסיות ביותר (ברמה של להבדיל בין אויב לחיילים מאותו צבא!). חשוב להזכיר, למרות זאת, את דעות המתנגדים לניתוח הנ“ל, שאומרים שזרימת האדרנלין במצב אמת גורמת לכל הבעיות האלו להעלם (או לפחות, להפחית מהסיכון באופן משמעותי). לדעתם, הבעיה היא רק בזמנים שבהם אין צורך להיות בשיא הערנות, וגם לדעה זו בסיס מוצק. למרות זאת, בצבא ארה“ב מנסים למצא פתרונות ולאפשר לחיילים להיות ערניים ככל האפשר. פתרונות שנשקלים: פיתוח תוכנות מחשב שינטרו את שנת החיילים וסמי מרץ (אלו, אגב, ניתנים כבר כיום לטייסים) בנוסף, אולי מסקרנת מכל השאר היא העובדה שברשות למחקרים מתקדמים (DARPA) בודקים אם אפשר ליצור מצב בו חיילים לא יזדקקו לשינה כלל… אני בטוח שיש עוד הרבה אנשים נוספים שישמחו לדעת על פתרון כזה :)

מקור: NewScientist

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.